Gezondheid

Met deze 5 ‘gezonde’ gewoontes kun je volgens een diëtist beter stoppen

met-deze-5-gezonde-gewoontes-kun-je-volgens-een-dietist-beter-stoppen.jpg

Gezond eten líjkt vaak zo makkelijk, maar is in realiteit een stuk moeilijker dan je vooraf dacht. Er zijn zo veel verschillende diëten, adviezen en afvaltips dat we soms echt niet meer weten wat we moeten doen. En sommige ‘gezonde’ gewoontes blijken er juist voor te zorgen dat het extra zwaar is om af te vallen.

Diëtist Brigitte Zeitlin zette deze ‘gezonde’ dingen waar we eigenlijk beter mee kunnen stoppen op een rij.  

1. Altijd streng je dieet volgen (en dus nooit een ijsje nemen)

We zeggen niet dat je élke dag een dessert hoeft te nemen, maar volgens Zeitlin kun je beter af en toe toegeven aan sweet cravings dan jezelf altijd alles ontzeggen. Als je jezelf nóóit eens verwend met iets lekkers, kan dat volgens de diëtist namelijk zorgen voor stress of een schuldig gevoel, wat vervolgens weer kan zorgen voor eetbuien. In plaats van áltijd gezond te eten, raadt ze dan ook aan te kiezen voor een dieet waarbij je de meeste van de tijd gezonde, natuurlijke voeding eet. Denk bijvoorbeeld aan de 80/20-regel, waarbij je 80 procent van de tijd gezond eet en 20 procent ruimte houdt voor minder gezonde maaltijden. Op die manier houd je het véél langer vol om gezond te leven, en af en toe een ijsje heeft volgens Zeitlin écht geen invloed op de langere termijn.

2. Alles geloven wat je leest

Ook deze kan niet missen in een rijtje met ‘gezonde’ gewoontes waarmee je beter kunt stoppen. Je dénkt misschien goed bezig te zijn door nieuwe diëten of superfoods te proberen, maar vaak werkt het helemaal niet. Hoe geloofwaardig berichten op social media ook lijken, vaak zijn ze dat niet zegt Zeitlin. Don’t believe the hype! Er bestaat geen magisch ingrediënt dat je (op een gezonde manier) helpt afvallen en veel diëten lijken mooier en makkelijker dan ze zijn. Het enige wat volgens de diëtist echt zal helpen bij een gezonde levensstijl, is het eten van voldoende groenten, fruit, granen en eiwitten. Als je een gevarieerd dieet hebt, voldoende slaapt en beweegt ben je volgens haar op de goede weg.

Lees ook:
Déze 7 tekenen wijzen erop dat je een supergezond lichaam hebt

3. Te veel focussen op je doel

Als diëtist helpt Zeitlin mensen bepaalde doelen te behalen, maar die goals moeten níet ten koste gaan van je gezondheid. Zowel mentaal als fysiek kan het namelijk helemaal niet goed zijn om alleen maar te focussen op bijvoorbeeld gewichtsverlies. Het is veel belangrijker om te kijken naar hoe je je op dít moment voelt, midden in het proces naar je doel toe. Meestal voel je je na een paar weken gezond eten al een stuk beter, ook als je het niet direct op de weegschaal terugziet. Probeer dus te kijken naar je hele lichaam én geest, en baseer daar op hoe het gaat en wat je kan doen om je lichaam gezonder te maken.

4. Overdrijven met voorbereiden van gezond eten

We weten allemaal dat zelf koken een stuk gezonder is dan take-away of in een restaurant eten; om nog maar niet te spreken over snelle en ongezonde fastfood opties. Als je zelf kookt weet je precies wat er in je maaltijd zit, hoe (on)gezond het is en hoe groot je porties zijn. Dit is dus misschien een verrassende keuze in een lijstje met gezonde gewoontes die je beter kunt stoppen. Echt stoppen kan je hiermee dan ook beter niet, maar je moet het wel haalbaar houden. Volgens de diëtist moet je niet overdrijven met hoe veel je voorbereidt en hoe gezond je eet: het moet wel leuk blijven om in de keuken te staan. Niet elke dag tijd om een salade te maken? Er zijn vast ook wel gezonde kant-en-klare opties in de supermarkt of kantine verkrijgbaar. Ook mag je jezelf bést af en toe eens verwennen met sushi, Chinees of een andere afhaalmaaltijd, zo houd je het ook het koken leuk voor jezelf.

5. Alleen maar focussen op wat je eet

Dat eten een groot aspect is van hoe onze gezondheid zullen we zeker niet ontkennen, maar het is niet het enige dat een rol speelt bij het bereiken van een gezonde levensstijl. Er zijn nog heel wat andere factoren die invloed hebben op hoe gezond je bent. Denk dan aan voldoende slaap, sporten en bewegen, stress maar óók je mentale gesteldheid. In plaats van alleen focussen op je eten, raadt Zeitlin dan ook aan om goed te kijken naar al die andere categorieën. Laat niet je hele leven draaien om gezond eten, maar maak ook tijd voor sociale contacten; zélfs als je dan soms net iets te veel drinkt of een ongezonde maaltijd eet. Het gaat om het totaalplaatje, níet alleen om wat er op je bord ligt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bedrock, Self
Beeld | iStock

Ook interessant