Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5x gezonde, verantwoorde snacks die geen groente of fruit zijn

gezonde-snacks-geen-groente-fruit.jpg

Tussen de maaltijden door gaat er niets boven een lekkere snack, en dan het liefst iets wat ook nog een beetje gezond is. Groente en fruit zijn verantwoorde keuzes, maar soms heb je behoefte aan iets anders. Gelukkig zijn er veel gezonde alternatieven die toch smaken als echte snacks.

Een beetje tussendoortje neemt je hongergevoel weg tot de volgende maaltijd en zorgt voor extra energie. Dat kan beter met iets gezonds dan met snelle suikers. Maar ook andere snacks waarvan je het niet verwacht zorgen juist voor meer honger, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat is een redelijk verantwoorde keuze en smaakt toch niet te gezond?

Onderstaande tussendoortjes zijn verantwoord en hebben niets met groente of fruit te maken. En, groot voordeel, ze hebben de substantie en ‘kick’ van een echte snack.

  1. Popcorn
    Popcorn is vetvrij en bevat maar 31 calorieën per schaaltje. Om het natriumgehalte laag te houden is het ’t verstandigst om de popcorn naturel te eten. Toch wat extra smaak toevoegen? Dat kan met een klein beetje zout of bijvoorbeeld wat kerriepoeder.
  2. Hardgekookt ei
    Een ei niet handig om mee te nemen naar je werk? Waarom niet? Je kunt het de avond van tevoren al koken en doet ‘m zo in je tas. Eieren bevatten precies de proteïnen die je lichaam nodig heeft. Daarnaast zit het eigeel vol vitamine D, ijzer, vitamine B-12 en vitamine A.
  3. Pinda’s en noten
    Pecannoten, amandelen, cashew- en walnoten zijn allemaal voorbeelden van noten die rijk zijn aan onverzadigde vetten. Hierdoor zijn ze goed voor je hart. Daarnaast zitten er veel vezels en vitamine E in. Eet er echter niet te veel, want noten bevatten wel veel calorieën. Houd het bij een gesloten handje.
  4. Geroosterde kikkererwten
    Kikkererwten bevatten een stuk minder calorieën, maar wel veel vezels en antioxidanten. En dat zijn nou net dé ingrediënten van een gezonde, verantwoorde snack. Rooster de kikkererwten met wat peper, zout en chilipoeder gedurende 50 minuten in een voorverwarmde oven (200 °C) en je hebt een voedzaam, hartig tussendoortje.
  5. Edamame boontjes
    Als je van sushi en Japans houdt, heb je ze vast weleens gegeten, deze groene sojaboontjes waarvan je de schil laat liggen. Ze zijn rijk aan ijzer, calcium, eiwit en omega-3 vetzuren. Daarnaast vullen ze goed. Je vindt ze bij de toko, maar ook in sommige supermarkten.

Bronnen | hln.belivestrong.com
Beeld | iStock

Ook lekker om te lezen

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant