Gezondheid

Pas déze vijf eenvoudige ochtendgewoontes toe voor gezonde darmen

pas-deze-vijf-eenvoudige-ochtendgewoontes-toe-voor-gezonde-darmen.jpg

Zoveel mensen, zoveel ochtendgewoontes. Een gezond ochtendritueel is de kickstart voor een dag vol energie en legt de basis voor gezonde darmen.

Voeg de volgende ochtendgewoontes toe en je hebt er de hele dag profijt van.

Gezonde darmen

Het is belangrijk om ’s ochtends wanneer je opstaat gelijk goed voor je spijsverteringsstelsel te zorgen. Gezonde darmen en een goede stoelgang helpen je om je energieker en lekkerder in je vel te voelen. Je darmen zijn het fundament van een gezond lichaam en ze verdienen de nodige aandacht. Door deze vier eenvoudige ochtendgewoontes toe te passen stap jij vanaf nu de deur uit met een gezonde darmflora.

1. Begin de dag met een glas water

Wanneer je ’s ochtends wakker wordt, is je lichaam licht gedehydrateerd. Zorg daarom dat je een groot glas water drinkt zodat het vocht weer wordt aangevuld. Ook help je je spijsvertering te regulieren en zorg je ervoor dat er afvalstoffen worden verwijderd. Het is simpel: hoe meer je drinkt, hoe meer afvalstoffen er uit je lichaam verdwijnen.

2. Geef je darmen een oppepper met probiotica

Probiotica is het gehele spectrum aan micro-organismen dat je kunt innemen en dat levend in de darmen terecht komt. Hier vult het de bestaande darmflora aan en heeft het een positieve invloed op de diversiteit van deze flora. Yoghurt is een bekend voorbeeld van probiotica. Maar ook andere voedingsmiddelen zoals tempeh, kefir en Parmezaanse kaas zijn goed voor je darmen.

Lees ook
Zit je veel? Deze voedingsmiddelen zijn goed voor je darmen

3. Eet prebiotische vezels

Prebiotica zijn een soort voedingsvezels die de goede darmbacteriën voeden. Ze zorgen voor een goed werkend immuunsysteem, spijsvertering en je mentale gezondheid. Het eten hiervan hoeft geen uitdaging te zijn. Je vindt prebiotische vezels in onder andere haver, rogge en gerst. Zeker in combinatie met fruit doen deze granen goed hun werk. Kies bijvoorbeeld voor havermout met vers fruit.

4. Beweeg

Beweging in de ochtend helpt je darmen goed op gang. De goede bacteriën in je lichaam nemen toe, wat de spijsvertering bevordert, de opname van voedingsstoffen en je algehele gezondheid. Ook helpt het tegen verstoppingen. De spieren in je lichaam worden geactiveerd, waardoor je stoelgang letterlijk in beweging komt. Aan de wandel dus!

5. Tijd voor jezelf

Stress is een boosdoener voor een gezonde darmflora. Daarom is het van groot belang om je ochtend rustig te starten. Zoek een manier om van de ochtend een fijn moment te maken, waardoor je kunt ontspannen. Als je hier tijd voor vrij maakt, begin je de dag veel rustiger wat een groot effect heeft op de darmen en de algemene gezondheid.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Well + Good
Beeld | iStock

Ook interessant