Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Heb jij een gezonde buikomtrek?

buikomtrek-gezond.jpg

Dat buikvet ongezond is, weten we allemaal. Een teveel aan buikvet verhoogt het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Maar hoe kom je er nu achter of jouw buikomtrek ‘gezond’ is? Gelukkig is daar een handige methode voor.

Het boek Mama (di)eet van de Vlaamse schrijfsters Lobke Husson, Sanne Mouha en Katrien Van der Vaerent bevat onder andere praktische tips en recepten voor moeders die na de bevalling willen afvallen. De schrijfsters leggen uit hoe je zelf je buikomtrek kunt meten.

Zó meet je je buikomtrek

Ga rechtop staan en zet je voeten ongeveer dertig centimeter uit elkaar. Zoek het laagste punt van je heupen en houd je vinger op het middelste punt tussen je twee heupen. Pak nu een meetlint en trek deze om je buik heen, ter hoogte van je vinger en lees het resultaat af:

– Normale buikomvang: minder dan 80 cm
– Vergrote buikomvang: 80 – 88 cm
– Ernstig vergrote buikomvang: meer dan 88 cm

Mannen versus vrouwen

Goed om te weten: volgens de schrijfsters mogen vrouwen meer vet hebben dan mannen. Dit stamt nog uit een ver verleden, toen de mannen nog jaagden en zorgden voor het voedsel en de vrouwen de maaltijden bereidden. Om goed te kunnen jagen, moesten mannen sterk en snel zijn en daar paste geen grote vetvoorraad bij. Mannen kunnen trouwens in vergelijking tot vrouwen ook maar een beperkte hoeveelheid vet opslaan zonder daar fysiek last van te krijgen. Bij mannen zit het vet meestal op de buik (de ongezondste plek), bij vrouwen eerder rond de billen. Tot slot, mannen hebben ook geen grote vetopslag nodig om kinderen te krijgen en borstvoeding te geven.

Bronnen | HLN.be, Mama (di)eet
Foto | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant