Gezondheid

Gezonde borrelhapjes van nog geen 100 calorieën

gezonde-borrelhapjes-van-nog-geen-100-calorieen.jpg

Of je nu wilt afvallen of wat gezonder wilt gaan leven; het is altijd een goed idee om wat meer stil te staan bij wat je op een dag in je mond stopt. Vooral op snackmomenten kan het nog weleens lastig zijn om je in te houden.

Met deze gezonde borrelhapjes wordt het een stuk makkelijker.

Snelle gezonde borrelhapjes

Even borrelen met je vriendinnen, familie of partner. Het klinkt zo gezellig, en dat ís het ook, maar juist daarom niet zo verstandig wanneer je wat meer op je lijn wilt letten. Zorg er daarom voor dat de borrelhapjes díe je op tafel zet gezond zijn. Een schaaltje amandelen of olijven staan zo op tafel. En eet je daar een handje (of meer) van, dan is niet meteen het hek van de dam. Een handje amandelen is namelijk maar 90 calorieën. Ook leuk en snel op tafel te zetten, is een schaaltje popcorn. Dan hebben we het natuurlijk wel over de zoute variant. Lees hier hoe je die zelf maakt. In je eentje snacken kan natuurlijk ook heel lekker zijn met een schaaltje blauwe bessen (85 calorieën) of een aantal mandarijntjes (3 mandarijntjes zijn 45 calorieën) voor onderweg.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Koude gezonde borrelhapjes

Bij een koude snack denken we al gauw aan een blokje kaas, chips of toastjes met eiersalade. Helaas zijn dit allemaal calorieënbommetjes die je nu natuurlijk heel hard probeert te vermijden. Wil je toch leuke, maar ook gezonde borrelhapjes op tafel zetten? Ruil de toastjes met eiersalade dan eens voor plakjes komkommer met hüttenkase of zet een paar schaaltjes snackgroenten met een lekkere dip op tafel. Lekkere snackgroenten zijn bijvoorbeeld kleine geraspte worteltjes, snackkomkommers, cherrytomaatjes en stengeltjes bleekselderij. Gezonde dipsauzen, zoals hummus, een lekkere olijventapenade of een vrolijke paprikadip maak je heel makkelijk zelf.

Zin in een zoete, maar toch gezonde borrelhap? Deze kokos-dadelballetjes staan niet alleen leuk, ze zijn ook heel makkelijk zelf te maken en héél erg lekker.

Warme gezonde borrelhapjes

Wil je eens een keer niet de frituur aangooien wanneer het gezellig wordt in de loop van de avond (of in de nachtelijke uurtjes)? Met een beetje voorbereiding zet je ook gezonde warme borrelhapjes in een oogwenk op tafel. Wat dacht je van geroosterde kikkererwten met kruiden. Het enige wat je hoeft te doen is een blik kikkererwten uit te laten lekken en deze te mengen met een beetje olijfolie en kruiden (zoals ras el hanout bijvoorbeeld). Verdeel de kikkererwten over een bakplaat en zet ze onder de grilstand in de oven. Ook lekker, warm en gezond zijn auberginerolletjes of gevulde champignons.

Wil je toch een (klein) beetje smokkelen? Twee of drie stukjes pure chocolade (70 procent of meer cacao) komen neer op ongeveer 95 calorieën.

Bron | Women’s Health, Metronieuws, Voedingscentrum, Harpers Bazaar

Ook interessant