Gezondheid

We moeten weer thuiswerken: zó doe je dat gezond

we-moeten-weer-thuiswerken-zo-doe-je-dat-gezond.jpg

Sinds de laatste persconferentie is een groot deel van de Nederlanders weer thuis aan het werk. Dit kan zo zijn voordelen hebben: minder reistijd, zelf je dag indelen en meer productiviteit. Maar gezond thuiswerken is nog best lastig: hoe doe je dat precies?

We leggen uit hoe je thuiswerken op een gezonde en verantwoorde manier aanpakt.

Voordelen van thuiswerken

Uit onderzoek van de Stanford University blijkt dat thuiswerkers 13% productiever zijn. Ze beginnen vaak eerder met werken, nemen kortere pauzes en kunnen zich beter concentreren. Ook halen ze meer voldoening uit hun werk. Dit is hartstikke goed, maar natuurlijk is het ook belangrijk gezond te blijven tijdens het thuiswerken. Zó doe je dat.

Kies je werkplek

Volgens fysiotherapeut Randy Atmo is het grote verschil met op een kantoor werken dat mensen nu vaker aan de keukentafel zitten in plaats van aan een bureau. Voor de meeste mensen is de keukentafel net te hoog om een fijne werkhouding aan te nemen. Wanneer je op een eettafelstoel zit en je armen op de tafel laat rusten, staan je schouders en nek onder spanning. Omdat keukentafels meestal wat hoger staan dan bureaus, worden je armen omhoog geduwd. Deze houding is niet goed voor je. Probeer daarom wat vaker aan je bureau of aan een wat lagere tafel te werken. Als je hieraan werkt, kan het ook fijn zijn een verstelbare bureaustoel te gebruiken. Dan weet je echt zeker dat je een goede houding aan kan nemen.

Lees ook: Nekklachten door thuiswerken? Probeer deze tips

Werk vaker met een PC

Laptops kunnen enorm veel voordelen hebben ten opzichte van een PC: je kunt ze bijvoorbeeld overal mee naartoe nemen. Grote kans dat je daarom thuis geen pc meer hebt staan. Toch is dit jammer, want een vaste computer is veel beter voor je werkhouding. Het scherm van een computer is namelijk groter, staat hoger en is te verstellen. Daardoor kan je hem zo instellen dat je recht vooruit in het scherm kijkt: het ideale scherm staat namelijk op ooghoogte.

Afstand tot je laptop

De ideale afstand tot je beeldscherm is 50 tot 70 centimeter. Bij een laptop wordt het lastig om deze afstand te bewaren, omdat je dan niet goed bij je toetsenbord kunt. Dan moet je dus reiken, of naar voren zitten. Wanneer je dit doet, leun je met je ellenbogen op de tafel, wat ook niet goed is voor je houding. Gelukkig hoef je niet gelijk je laptop weg te doen, want er zijn ook oplossingen voor zodat je wel goed met je laptop kan werken. Zo kan je een laptopstandaard kopen. Stel deze zo in dat de bovenrand van je beeldscherm op ooghoogte staat. Ook kun je het beste een aparte muis en een apart toetsenbord kopen zodat je armen een comfortabele houding aan kunnen nemen.

Blijf in beweging

Het is natuurlijk helemaal niet gezond om uren achter elkaar te zitten. Probeer daarom regelmatig pauzes te nemen om even te staan en te lopen. Wanneer je uren zit, belemmert dit de doorbloeding en stagneert dit te stofwisseling. Als je dit afwisselt met regelmatig staan, pompt je hart meer bloed rond en ben je scherper. Dit stimuleert dus ook nog eens je productiviteit.

Bron | Women’s health
Beeld | iStock

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Eenzaamheid is niet alleen een groot probleem onder ouderen, maar ook onder jongvolwassenen. Daarom heeft Margriet het initiatief Margriet Belbuddy’s in het leven geroepen: Margriet-vrijwilligers bieden een luisterend oor aan iedereen die wel een praatje kan gebruiken. Van maandag t/m vrijdag van 18.30 tot 22.00 zitten onze Margriet Belbuddy’s voor je klaar via 088 076 77 00. Kijk voor meer informatie op Margriet.nl/belbuddys.

Ook interessant