Gezondheid

IJsliefhebbers, opgelet: zo veel (on)gezonder is ‘gezond’ ijs dus écht

gezond-ijs-margriet.jpg

Als toetje of tussendoortje: een bakje ijs lusten we eigenlijk altijd wel, toch? Het fijne is dat we steeds vaker ‘gezonde’ varianten in de schappen zien liggen, wat betekent dat je er ook nog eens zonder schuldgevoel van kan genieten.

Maar in hoeverre is ‘gezond’ ijs nu écht gezonder dan gewoon ijs?

Ingrediënten ‘gezond’ ijs

Om ervoor te zorgen dat ijs minder ongezond is, hebben producenten een aantal slimme trucjes. Zo bevat ijs normaal gesproken erg veel vet, iets waar je natuurlijk niet op zit te wachten als je aan de lijn bent. Daarom wordt er voor de ‘gezonde’ variant melk met minder melkvet gebruikt. Daarnaast is suiker natuurlijk ook een grote boosdoener in normaal ijs, maar in de ‘gezonde’ variant wordt dit grotendeels vervangen door zoetstoffen als stevia en erythritol. Tenslotte bevat ‘gezond’ ijs ook nog eens veel meer lucht, iets wat natuurlijk geen calorieën bevat. Dit staat allemaal op de verpakking aangegeven.

Écht gezonder?

We kunnen dus wel stellen dat ‘gezond’ ijs minder calorieën, suikers en vet bevat dan normaal ijs, waardoor het dus zeker gezonder is. Maar dit betekent niet dat je er in één keer een hele bak van moet opeten. Hier zit namelijk het gevaar: veel mensen eten uiteindelijk meer van ‘gezond’ ijs, waardoor ze. alsnog in één keer heel veel calorieën binnenkrijgen. Als je dus gezond bezig wilt zijn, kun je inderdaad beter voor de variant op het gewone ijs gaan, maar doe dit zeker niet elke dag – en let alsnog goed op de porties die je neemt.

Zelfs ijs maken? Met deze 500 recepten kun je wel even vooruit:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Elle eten
Beeld | iStock

Ook interessant