Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Met deze 5 tips kom je gezond de herfst door

5x-tips-om-gezond-de-herfst-door-te-komen.jpg

Nu september al bijna tegen z’n einde loopt, kunnen we er niet meer omheen: de herfst staat voor de deur. Omdat ook de temperaturen weer zullen dalen en we natuurlijk gezond de herfst door willen komen, moeten we weer even extra goed op onszelf letten.

Deze tips kunnen je daarbij helpen.

1. Sta vroeg op

Laten we meteen met een lastige tip beginnen: vroeg opstaan. Volgens voedings- en leefstijlcoach Cisca Broeke kun je dat het beste doen rond half zes, als de wereld nog niet wakker is, vertelt ze aan Trouw. Een fijne bijkomstigheid is dat je niet meteen uit bed hoeft te springen, want het best sla je de dekens van je af en begin je met een meditatie. Volgens Broeke zorgt dat ervoor dat je zenuwstelsel rustig begint en niet overprikkeld raakt.

2. Ga op tijd naar bed

Als je vroeg in de ochtend opstaat, is deze tip ook meteen wat makkelijker op te volgen. Op tijd naar bed gaan ligt dan in de lijn der verwachting. Volgens Broeke heb je in de herfst meer slaap nodig dan in de zomer, en is het om half tien tijd om richting je bed te gaan. Zorg dat je om tien uur het licht uitdoet en je zult de volgende dag weer fit wakker worden.

3. Smeer je in met olie

In de herfst raakt je huid sneller uitgedroogd door de kou en verwarming. Daarom is het aan te raden om je twee tot drie keer per week helemaal in te smeren met verwarmde (sesam)olie. Spoel je daarna kort af onder de douche en kleed je warm aan. Om de slijmvliezen van je neus te ondersteunen kun je iedere avond je neusgaten insmeren met wat olie.

4. Kies voor warme gerechten

Grote kans dat je in dit seizoen meer zin hebt in warme gerechten, en dat is volgens Broeke ook nog erg goed voor je. Kies voor voedende, warme gerechten als broccoli, bieten, pompoensoep en havermoutpap. Koude, rauwe producten als chips en crackers kun je beter links laten liggen. Kies ook voor thee in plaats van sap of frisdrank.

5. Rust goed uit

Krachttraining en hardlopen zijn hartstikke goed voor je, maar kies in dit seizoen voor een rustigere vorm van bewegen. Denk aan yoga of wandelen. Zorg dat je in de avond lekker tot rust komt, dus vermijd schermen en lees lekker een boek. Even schrijven werkt ook goed.

Wat doe jij om in de herfst gezond te blijven?

Lees ook: Zo herken je de eerste signalen van een herfstdip (en dít kun je ertegen doen)

Bron | Trouw
Beeld | Getty Images

Ook interessant