Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Tips voor een gezonde darmflora

vleesboom.png

Je darmen. Je weet dat ze er zitten, maar hoe werken ze? In de dunne darm vindt het grootste deel van de vertering en opname van ons voedsel plaats. De niet verteerde stoffen komen in de dikke darm en worden bewerkt door de darmflora. Daaruit ontstaat je ontlasting. Maar wat is darmflora eigenlijk en hoe houd je het gezond? 

Met darmflora bedoelen we alle bacteriën, zowel de goede als de slechte, die aan de binnenkant van de dike darm leven. Een verstoord evenwicht van deze goede en slechte bacteriën kan klachten geven als verstopping of diarree. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Ziektes, een infectie of medicijnen als antibiotica kunnen het evenwicht van de darmflora verstoren en soms gepaard gaan met diarree. Maar ook verkeerde of eenzijdige voeding heeft invloed op de darmflora.

Hoe houden we onze darmflora gezond?

Een evenwichtige, gezonde darmflora is essentieel voor een goede spijsvertering en beschermt tegen schadelijke bacteriën van buitenaf. Daardoor speelt de darmflora een belangrijke rol bij je natuurlijke weerstand. Wat kunnen we doen om ons darmflora gezond te houden? Vijf tips van de Maag Darm en Lever Stichting.

Vezels
Vezels zijn plantaardige voedingsdeeltjes die in de maag en dunne darm niet worden verteerd. In de dikke darm worden deze vezels door de darmflora afgebroken. Bij deze afbraak komen nuttige stoffen vrij. Deze stoffen stimuleren de darmbeweging en de groei en activiteit van de darmflora. Ook zorgen ze voor een goede kwaliteit van het darmslijmvlies. Hierdoor hebben vezels een gunstig effect op je darmflora en spijsvertering. Een andere belangrijke eigenschap van vezels is dat ze vocht opnemen. Hierdoor blijft je ontlasting zacht en soepel. Een vezelrijke voeding is dus onmisbaar voor een gezonde spijsvertering, een evenwichtige darmflora en een goede stoelgang. Vezels zitten met name in groente, fruit, peulvruchten, volkorenbrood, muesli, zilvervliesrijst en volkorenpasta.

Voldoende drinken
Voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang is voldoende vocht belangrijk. Vezels hebben vocht nodig om op te kunnen zwellen. Als je veel vezels eet, maar niet voldoende drinkt, wordt de ontlasting juist hard en droog. Normaal gesproken is het advies om dagelijks ten minste anderhalve liter te drinken. Gebruik je een extra vezelrijke voeding, dan is het verstandig om ruim twee liter per dag te drinken.

Leef gezond en houd je weerstand op peil
Je kunt dit doen door voldoende te slapen, gezond en gevarieerd te eten en veel te bewegen. Gebruik alcohol met mate en rook niet.

Let op hygiëne
Door extra aandacht te besteden aan hygiëne, kun je schadelijke bacteriën zo veel mogelijk vermijden. Was geregeld je handen, zeker na toiletbezoek en voor het bereiden van voedsel. Wees in het buitenland, met name in niet-westerse landen, extra voorzichtig: drink geen kraanwater en eet alleen voorverpakt ijs, gekookte groente en geschild fruit.

Probiotica
Probiotica zijn levende bacteriën die een gunstig effect kunnen hebbenop de darmflora en gezondheid. Voorbeelden van deze nuttige bacteriën zijn de melkzuurbacteriën ‘lactobacillen’ en ‘bifidobacteriën’. Deze bacteriën kunnen in maagzuur en gal overleven. Hierdoor bereiken deze bacteriën de darm. Gewone yoghurt en kwark bevatten overigens ook melkzuurbacteriën. Maar deze bacteriën overleven het zure milieu in de maag niet. Probiotica zijn verwerkt in onder andere zuiveldrankjes en yoghurt. Ook zijn er probiotica in capsules en poeders verkrijgbaar.

Bron | Maag Lever Darm Stichting

Ook interessant