Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Lichaam in topconditie? Neem dan déze 5 gewoonten van topsporters over

lichaam-in-topconditie-neem-dan-deze-5-gewoonten-van-topsporters-over.jpg

Thuiswerken, de sportschool dicht; laten we eerlijk zijn, voor de meesten van ons heeft de coronacrisis niet écht gezorgd voor een gezondere levensstijl. Wil je je lichaam weer in topconditie krijgen? Neem dan déze gewoonten van topsporters over.

We zeggen natuurlijk níet dat je zes dagen in de week twee keer per dag moet gaan sporten, maar er zijn wel andere gewoonten van topsporters die je toe kunt passen in je dagelijks leven.

1. Dag- of weekschema’s

Schaatster Ireen Wüst blijkt er echt een gewoonte van gemaakt te hebben: een strak dag- of weekschema met daarin een goede balans tussen trainen, ontspannen en gezond eten. Waarom dat zo belangrijk is? Om stress te voorkomen, vertelt Sanne van den Heuvel, lifeskillcoach bij Sportcentrum Papendal aan Vriendin.

“Stress is funest voor topsporters. Het is niet alleen slecht voor het lichaam, maar kan ook invloed hebben op de prestaties.” Vandaar dus dat topsporters werken met strakke schema’s, waardoor ze weten waar ze aan toe zijn. Maar ook als je geen topsporten bent, kan zo’n schema veel rust geven. Plan je werktijden en afspraken in, maar zorg dat er ook genoeg momenten voor jezelf tussen staan.

2. Eiwitrijke maaltijden

Ook een gezond voedingspatroon is belangrijk om in topvorm te blijven. Zo heeft atlete Dafne Schippers dagelijks weinig koolhydraten, veel groentes en héél veel eiwitten op het menu staan. Een eetpatroon dat volgens Van den Heuvel een van de gewoonten is die veel topsporters hebben. Wat atleten precies nodig hebben verschilt per sport, maar eiwitten zijn voor alle sporters belangrijk: ze zorgen namelijk voor spierherstel.

Maar ook als je niet aan topsport doet, kunnen die eiwitten goed voor je zijn, “Ze zorgen ervoor dat je lichaam sterk en fit blijft, maar ook dat je langer verzadigd blijft waardoor je minder snel gaat snacken.” Benieuwd waar je eiwitten uit kunt halen? Dat lees je hier.  

Lees ook:
Dankzij deze tips gaat het je wél lukken om ‘met mate te genieten’

3. Doe een powernap

Middagdutjes: veel mensen zullen ze misschien niet in de categorie ‘goede gewoonten’ verwachten, maar topsporters zeker wel. Naast een goede nachtrust, zweert bijvoorbeeld zwemster Ranomi Kromowidjojo echt bij een power nap.

Zo’n middagdutje van twintig tot dertig minuten laad je weer helemaal op en geeft een lekkere energieboost. Het beste kun je de power nap doen net na de lunch, zegt Van den Heuvel. Op die manier heeft het namelijk geen invloed op hoe goed je ’s avonds in slaap kunt vallen, en krijg je dus ook nog een goede nachtrust.

4. Voldoende ontspanning 

Ontspanning is óók belangrijk, zelfs voor topsporters. Sanne van den Heuvel: “Wij adviseren topsporters om iedere dag een moment voor zichzelf in te plannen en iets te doen waar ze energie van krijgen. Voor de een is dit een wandeling, voor de ander een boek lezen of een kop koffie drinken met een vriendin.” Zoiets kleins, maar toch helpt het om je lichaam en geeft in balans te houden.

Topsporters kunnen daardoor optimaal presenteren, maar ook voor anderen kan het een goede gewoonte zijn in het dagelijks leven. “Probeer voor jezelf eens drie dingen te bedenken waar jij weer energie van krijgt en plan die iedere week voor jezelf in,” raadt Van den Heuvel aan.

5. Beweeg voldoende

De gemiddelde topsporter traint veel, héél veel. Zes dagen in de week, en dan ook nog eens twee keer per dag. Niet echt realistisch voor de gemiddelde mens natuurlijk, maar toch mag voldoende bewegen niet missen in dit lijstje. “Als je streeft naar een gezond en fit lijf, is het slim om iedere dag minimaal een half uur te bewegen én daarnaast nog zo’n twee keer per week intensief te sporten,” zegt Van den Heuvel. Een sportbuddy kan je helpen om je te motiveren, net als een coach doet bij topsporters.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Vriendin
Beeld | iStock

Ook interessant