Gezondheid

Deze 6 verrassende gewoonten hebben een negatieve invloed op je gebit

tanden-gewoontes-slecht-tanden.jpg

Onze tanden zijn een kwetsbaar onderdeel van ons lichaam. Als ze eenmaal beschadigd raken, kunnen ze vaak niet meer uit zichzelf herstellen. Bovendien hebben onze dagelijkse leefgewoonten nogal wat invloed op de gezondheid van ons gebit.

Dat snoep, frisdrank, koffie en roken niet goed zijn voor onze tanden, is algemeen bekend. Maar er zijn ook een hoop andere zaken die funest kunnen zijn voor je gebit. We zochten de meest opvallende voor je uit:

1. Stress

De meeste mensen weten wel dat een teveel aan stress niet goed is voor je gezondheid. Maar wist je ook dat stress heel schadelijk is voor je gebit? Stress tast je afweersysteem aan waardoor je meer risico loopt op bijvoorbeeld paradontitis, een vorm van tandvleesontsteking met symptomen als bloedend, rood tandvlees en een slechte adem. In ernstige gevallen kan het zelfs ervoor zorgen dat je je tanden en kiezen kunt verliezen. Herken je jezelf in de symptomen? Ga dan snel naar de tandarts.

2. Hoge bloedsuikerspiegel

Een hoge bloedsuikerspiegel is iets wat vaak voorkomt bij patiënten met diabetes. Een gevolg van een hoge bloedsuikerspiegel is dat je een droge mond krijgt. Iets wat ook veroorzaakt kan worden door de medicijnen voor diabetes. Doordat er minder speeksel in de mond aanwezig is, zijn je tanden gevoeliger voor gaatjes.

3. Fruit

Fruit zit boordevol vitaminen en zijn daarom heel goed voor je gezondheid. Alleen je tanden worden iets minder blij van deze, over het algemeen, zoete snack. De bacteriën in je mond zetten de fruitsuikers om in zuur en dat tast je tandglazuur aan. We willen natuurlijk niet zeggen dat je fruit daarom maar helemaal van je menu moet schrappen. Maar probeer je fruitinname wel tot twee momenten per dag te beperken. Je speeksel neutraliseert na het eten de zuurgraad in je mond weer, dus door niet de hele dag van een bakje druiven te snoeven beperk je de schade.

Lees ook
Dít is waarom je nooit de tandenborstel van je partner moet lenen

4. Langzaam drinken

Om dezelfde reden als hierboven kun je zure dranken, zoals frisdrank, vruchtensap en wijn het best zo snel mogelijk opdrinken in plaats van er een uur aan te nippen. Hoe langer de tijd je tanden worden blootgesteld aan het zuur, hoe meer je glazuur aangetast wordt. Eventueel helpt het ook om de dranken te drinken via een rietje.

5. Rijst, aardappelen en pasta

Naast snoep, koek en fruit, zijn er ook andere voedingsmiddelen die zonder dat je het door hebt veel suiker bevatten en daardoor dus een negatieve invloed hebben op je gebit. Wat dacht je bijvoorbeeld van aardappelen, pasta en rijst? Deze producten bevatten zetmeel die in je mond worden omgezet in zuren die voor gaatjes kunnen zorgen. Maar zolang je hooguit zeven keer op een dag iets eet, hebben je tanden genoeg de kans om zich na de maaltijd te herstellen.

6. Medicijnen

Van bepaalde medicatie is bekend dat het de aanmaak van speeksel remt, waardoor je snel een droge mond krijgt. Net als bij een hoge bloedsuikerspiegel, kan dit lijden tot een verslechtering van het gebit. Veelvoorkomende medicatie met deze bijwerking zijn antidepressiva en antipsychotica. Suikervrije kauwgum kan dan helpen om meer speeksel te produceren. Daarnaast bevatten hoestdranken, zuigtabletten en keelpastilles veel suikers, waardoor ook deze geneesmiddelen kunnen bijdragen aan het ontstaan van gaatjes. Poederdeeltjes in luchtwegverwijderaars van astmapatiënten kunnen bovendien langs de tanden schuren en op die manier schade aanrichten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Gezondheidsnet
Beeld | iStock

Ook interessant