Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 gewoonten uit coronatijd die we ook na de pandemie zouden moeten behouden

5-gewoonten-uit-coronatijd-die-we-ook-na-de-pandemie-zouden-moeten-behouden.jpg

Misschien beweeg je minder, drink je wat vaker alcohol of zit je de hele dag in je joggingbroek, dus denk je niet direct aan goede gewoonten die je in coronatijd opgepakt hebt. Maar déze vijf gewoonten uit coronatijd moeten we volgens specialisten ook na de pandemie aan blijven houden.

Hoewel het einde van de pandemie soms nog ver weg voelt, is het wel fijn om vast te denken aan een tijd zonder coronavirus.

1. Meer tijd voor ‘me-time’

Tijdens de pandemie zijn veel van ons wat meer op onszelf aangewezen en dat kan best even wennen zijn soms. Hoewel je qua werk en misschien (klein)kinderen vaak nog veel op je bord hebt, zijn veel andere ‘verplichte’ bezigheden tijdelijk weggevallen. En daarom zijn we meer tijd aan onszelf gaan besteden, zegt gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal tegen The Independent.

Meer me-time en tijd voor selfcare. En dat is een van die gewoontes die we wat haar betreft na de pandemie zeker aan zouden moeten houden. Tijd voor jezelf inbouwen, zorgt dat je op andere momenten lekkerder in je vel zit én beter voor anderen kan zorgen. We kunnen niet anders dan dit beamen.

Hoewel je bij selfcare misschien snel denkt aan een gezichtsmaskertje hier en een nagellakje daar, hoeft dat helemaal niet. Tijd voor jezelf kan ook bestaan uit een lange wandeling waarin je even helemaal tot jezelf komt, of bijvoorbeeld het lezen van een boek terwijl je je telefoon even weglegt.

2. Tijd vrijmaken voor beweging

De sportschool ging dicht, sportlessen werden afgelast: we gingen in het afgelopen jaar massaal thuis bewegen. En hoewel de meesten van ons misschien iets minder beweging kregen dan eerdere jaren, hebben veel mensen juist wél tijd ingebouwd in hun dagelijkse leven om even te bewegen. Ook dit is een van die gewoonten die we na de pandemie beter kunnen houden, zegt Martin Gibaba, hoogleraar bewegingsleer.

Een wandeling tijdens de lunch, een snel ommetje na het eten: door de hele dag door korte perioden te bewegen, ben je vanzelf een stuk actiever zónder er een hele avond vrij voor te maken.

Lees ook:
Deze tien gewoontes kun je beter aanhouden, zélfs tijdens de lockdown

3. Voorbereid zijn op verrassende situaties

Natuurlijk konden we eigenlijk niet anders aan het begin van de pandemie, maar het is wel duidelijk dat veel van ons sinds maart 2020 een stuk veerkrachtiger zijn geworden. Misschien moest je wel verplicht gaan thuiswerken of verloor je je baan, werd je ineens thuisonderwijzer of moest je een droomvakantie annuleren.

We zijn in coronatijd een stuk flexibeler geworden en weten beter hoe we om moeten gaan met verrassende of veranderende situaties. Een gewoonte die we ook na de pandemie goed kunnen gebruiken, zeggen specialisten.

“Als er dingen veranderen in je leven zorgt veerkracht ervoor dat je je kunt aanpassen aan de nieuwe situatie. Of dat je er sterker uitkomt”, vertelde psycholoog Matthijs Steeneveld eerder aan Margriet. “Een ontslag grijp je aan om jezelf verder te ontwikkelen en een ziekte om meer te genieten van de kleine dingen. Ook bij positieve veranderingen heb je veerkracht nodig: als je kinderen of kleinkinderen krijgt, of een baan met meer verantwoordelijkheid.”

4. Meer genieten van kleine momenten

Concerten, zonvakanties of eten in een bijzonder, luxe restaurant met vrienden: allemaal dingen waar we ook nu nog heel graag van zouden genieten, maar toch hebben we in coronatijd ook kleine dingen meer leren waarderen.

Wie had in 2019 verwacht dat een wandeling door de buurt het hoogtepunt van de dag zou worden een jaar later? Veel van ons hebben er een gewoonte van gemaakt om ook van kleine dingen te genieten: een wandeling met een vriendin, een mooie zonsondergang zien door het raam, een kaartje op de deurmat.

5. Een hobby hebben

Heb jij in coronatijd een nieuwe hobby opgepakt? We gingen massaal puzzelen, breien, wandelen en ga zo maar door. Gewoonten die we ook na de pandemie beter aan kunnen houden, blijkt uit diverse onderzoeken. Zo is puzzelen goed voor je hersenen, helpt handwerken zoals breinen of haken bij de fijne motoriek en is wandelen natuurlijk een goede vorm van beweging.

Daarnaast helpt een leuke hobby vaak op nieuwe mensen te leren kennen en zorgt het voor voldoende ontspanning in ons vaak oh zo drukke bestaan. Niet opgeven dus, wanneer de pandemie weer verdwijnt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | The Independent, Queensland Government
Beeld | Getty Images

Ook interessant