Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 5 factoren bepalen hoe snel je gewicht kunt verliezen

deze-5-factoren-bepalen-hoe-snel-je-gewicht-kunt-verliezen.jpg

Als je kampt met wat extra kilo’s die je liever kwijt dan rijk bent, is het belangrijk om een realistisch doel te stellen om gewicht te verliezen. Duurzaam gewichtsverlies kost namelijk tijd en moeite. Daarom is het belangrijk om bewust te zijn van dingen die invloed kunnen hebben op je gewichtsverlies.

Voordat je jezelf een bepaald streefgewicht oplegt, onthoud dan goed dat deze factoren een rol kunnen spelen in of én hoe snel je gewicht kunt verliezen.

1. Aantal calorieën dat je minder eet

Volgens Amy Lee, hoofd medische dienst bij Lindora Medical Weight Corporation en hoofd van voeding bij Nicific, is het een misverstand dat je sneller gewicht verliest door het aantal calorieën te beperken. Het helpt wel om af te vallen, maar langdurig kan het zijn dat je het verkeerde gewicht verliest: namelijk het vetvrije spiergewicht. Probeer daarom vooral calorieën uit eenvoudige en gerafineerde suikers te beperken. Op deze manier verlies je geen spieren maar wel vet.

Door langzaam je calorieën in te perken, zal je sneller wennen aan een nieuw eetpatroon en kun je het vervolgens gemakelijker volhouden. Eet daarom nooit minder dan 1.200 calorieën per dag en richt je op een gewichtsverlies van een halve kilogram per week. Het is namelijk niet gezond én niet realistisch om per week kilo’s af te vallen.

Lees ook
Déze tien voedingsmiddelen versnellen je stofwisseling (en helpen met afvallen)

2. Hoeveel gewicht je in totaal wilt verliezen

In eerste instantie verlies je sneller gewicht als je meer gewicht moet verliezen. Dit komt door een paar gezonde aanpassingen in het begin waardoor je in het begin veel resultaat boekt. Maar als je eenmaal wat afgevallen bent en veel gezonde veranderingen hebt doorgevoerd, zal het geleidelijker gaan.

3. Of je veel vocht vasthoudt

Wat je precies eet, kan van invloed zijn op hoeveel vocht je lichaam vasthoudt. Je lichaam houdt vocht vast als je veel zout eet. Ook koolhydraten kunnen bij veel mensen voor een opgeblazen gevoel zorgen. Door dit te minderen in je leefstijl, zal je een daling zien op de weegschaal. Maar: sta niet te veel op de weegschaal en laat je vooral leiden door hoe je je voelt.

4. Hoe veel beweging realistisch is

Lichaamsbeweging en gewichtsverlies gaan hand in hand: je moet meer calorieën verbranden dan je tot je neemt. Als je minder eet maar nauwelijks beweegt, kan je lichaam overgaan in overlevingsmodus en de calorieën die je opneemt opslaan als vet. Je hoeft natuurlijk niet meteen elke dag naar de sportschool te gaan, maar streef ernaar om minstens 150 minuten per week te sporten.

5. Hoeveel je slaapt

Als je gezond eet en veel beweegt, maar nog altijd weinig resultaat ziet, is je slaap misschien de schuldige waarom je geen gewicht verliest. Mensen die slecht slapen, maken meer stresshormoon aan waardoor ontstekingen in het lichaam kunnen ontstaan. Deze dragen bij aan chronische aandoeningen zoals hypertensie en diabetes. Ook is onderzocht dat mensen die slechts 5,5 uur slapen per nacht, meer lichaamsvet hebben dan mensen die 8,5 uur per nacht slapen.

Door slaaptekort lukt het je moeilijker om gezonde keuzes te maken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer je onvoldoende slaapt, je meer verlangt naar voeding met veel calorieën en dat je hormonen in de war raken die je honger- en verzadigingsgevoel reguleren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Goedgevoel.be
Beeld | iStock

Margriet 35 ligt in de winkel! Met deze week: een vakantiegevoel in eigen tuin creëren, zwierige zomerrokken inspiratie,  een interview met Marion Bloem en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant