Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van lange snoozen tot laat naar bed: dit zijn de gevolgen van uitgestelde slaapfasesyndroom

uitgestelde-slaapfasesyndroom.jpg

Kun jij ’s ochtends niet uit bed komen zonder eerst tien keer te hebben gesnoozed? Of duik je er ’s avonds elke keer net iets te laat in, omdat je toch nog één aflevering van je favoriete serie wilde kijken? Dat klinkt onschuldig, maar het kan ook betekenen dat je last hebt van het uitgestelde slaapfasesyndroom. En volgens een slaapexpert Annelies Smolders kan dat problematisch zijn. 

Hoewel dit syndroom genetisch bepaald is, kun je hier wel iets tegen doen. 

Wat is uitgestelde slaapfasesyndroom? 

Als je af en toe te laat op blijft of net iets moeilijker uit bed kan komen, dan is er gelukkig niet zoveel aan de hand. Gebeurt dit wel erg vaak? Dan kan het zijn dat je last hebt van uitgestelde slaapfasesyndroom, ook wel delayed sleep phase syndrome of DSPS genoemd. Aan Het Laatste Nieuws legt Annelies Smolders, psycholoog en ontwikkelaar van de online slaaptherapie ‘Start to Sleep’ uit dat dit problematisch kan zijn. DSPS is genetisch bepaald en zorgt ervoor dat je ’s avonds moeilijk in slaap kunt komen. Daardoor is het ook lastig om ’s ochtends vroeg op te staan, waardoor er een soort vicieuze cirkel ontstaat. Smolders legt uit dat als je vaak moeite hebt met in slaap vallen, je een uitgestelde slaap creëert van één of meerdere uren per nacht. Hierdoor schuift je slaapfase op en raakt je biologische klok ontregeld. 

Avondmensen hebben sneller last

Het zijn vooral avondmensen waarbij het uitgestelde slaapfasesyndroom regelmatig voorkomt. Smolders legt uit dat het genetisch bepaald is of je een avondmens bent. Hierdoor kan het zijn dat iemand van nature later opstaat dan een ander of bijvoorbeeld minder slaap nodig heeft. 

Pandemie is een trigger

Ook de coronapandemie bleek een grote trigger voor DSPS. Dat komt vooral door het thuiswerken. Mensen konden vaker hun werkuren zelf indelen, waardoor er een onregelmatige dagindeling, andere eetgewoontes en een chaotisch leefpatroon op de loer liggen. Zeker voor avondmensen, die ’s avonds productiever zijn, is het gevaar dat zij tot later door gaan.

Lees ook: Déze link bestaat er tussen weinig slapen en het risico op dementie

De gevolgen van DSPS 

Het probleem van het uitgestelde slaapfasesyndroom is dat je biologische klok volledig ontregelt raakt. En dat heeft weer impact om je hormonen, en daarmee bijvoorbeeld ook op je humeur. Daarnaast zijn de mogelijke gevolgen van een slaaptekort door DSPS concentratieproblemen, faalangst en depressie. 

Hulpmiddelen om beter te slapen 

Hoe lastig het voor sommige mensen ook is, raadt Smolderes toch aan om op regelmatige tijdstippen te slapen. Daarnaast kan het voor mensen met uitgestelde slaapfasesyndroom helpen om melatonine te nemen, om ’s avonds slaperiger te worden. Ook lichttherapie kan hulp bieden. Dit kan bijvoorbeeld door een speciale wekker te gebruiken die daglicht nabootst. Als laatste raadt Smolders een lichtbril aan. Dit is een bril met verschillende kleuren glazen, die je zelf kunt verwisselen. Zo helpen oranje glazen voor een betere nachtrust en houden blauwe glazen je alert. Daarom raadt de slaapexpert aan om in de avond de oranje glazen te gebruiken, en in de ochtend de blauwe om de dag fris te beginnen. 

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant