Genieten van de vakantie zonder extra kilo’s: zo doe je dat volgens een diëtist Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Genieten van de vakantie zonder extra kilo’s: zo doe je dat volgens een diëtist

De zomer staat voor de deur en daarmee ook vakanties en uitstapjes. Vasthouden aan de beste voedselkeuzes kan echter een uitdaging zijn als je je niet aan je normale routine houdt. Naast souvenirs is de kans groot dat je met wat extra gewicht terugkeert van je vakantie, suggereert onderzoek. Wat is de invloed van vakantiekilo’s op onze gezondheid? En hoe kun je deze voorkomen?

Diëtist Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan geeft ons tips om wél te genieten van je vakantie, maar niet terug te komen met extra vakantiekilo's.

Aankomen tijdens je vakantie

Diverse onderzoeken tonen aan dat we aankomen wanneer we vakantie hebben. Dat doen we door al het snacken in de kerstvakantie, maar vooral in de zomer komen er vaak vakantiekilo's bij. Zo keek een onderzoek naar het gewicht van 122 volwassenen die tussen maart en augustus een paar weken op vakantie gingen. Ruim zestig procent van de deelnemers kwam aan, met een gemiddelde gewichtstoename van vier ons. Zes weken na de vakantie zat het gewicht bij de meeste deelnemers nog aan. Hoe langer de vakantie duurde, des te meer waren de deelnemers aangekomen.

Er was echter een grote variatie, waarbij sommigen afvielen en anderen 3,5 kilo aankwamen. De gewichtstoename deed zich voor ondanks dat men meer bewoog tijdens de vakantie. De studie toonde wel een afname van fysieke activiteit in de weken erna. Wellicht hebben we minder zin om te sporten nadat we terug zijn van vakantie.

Een van de belangrijkste oorzaken van gewichtstoename tijdens de vakantie was een verhoogde inname van calorieën, vooral van alcohol. Het gemiddelde aantal drankjes ging van acht per week voor de vakantie naar zestien per week tijdens de vakantie, aldus de onderzoekers. Toch kan vakantie ook goed zijn voor je gezondheid. Deelnemers vertoonden verminderde stressniveaus en een lichte verlaging van de bloeddruk die zelfs zes weken na de vakantie aanhield.

Sluipende obesitas

Genieten is belangrijk, vooral ook als je op vakantie bent. En wat is nu een halve kilo, zul je zeggen? Niet veel, maar als dit patroon zich doorzet kan het wel schadelijk zijn. De meeste volwassenen komen in de periode van jongvolwassenheid tot middelbare leeftijd jaarlijks een halve kilo tot een kilo aan. Dit wordt ook wel ‘sluipende obesitas’ genoemd, waarbij volwassenen gedurende een lange periode kleine hoeveelheden aankomen, waardoor hun risico op toekomstige gezondheidsproblemen toeneemt.

Als je elk jaar een kilo aankomt, en je bent minstens de helft daarvan aangekomen tijdens een vakantie van één tot drie weken, dan is dat een grote gewichtstoename in een korte periode.

Tips tegen vakantiekilo’s

Als we aan gezondheid denken, is het belangrijk om rekening te houden met alle factoren die van invloed zijn op ons welzijn, inclusief onze geestelijke gezondheid. Als iemand zich verplicht voelt om alle lekkernijen te vermijden tijdens een vakantie, kan dit onderliggende stress en angst veroorzaken. Als we geobsedeerd zijn door een paar kilo’s, lopen we het risico op een beperkende denkwijze die verder leidt tot een onhoudbare ‘alles of niets’-levensstijl.

Een gulden middenweg is een goede oplossing om te genieten van je vakantie, maar grote gewichtstoename te voorkomen. Eet de lekkernijen die echt de moeite waard zijn, wees actief en beperk extreme uitspattingen. Dat is dan ook waar de tips tegen vakantiekilo's op gebaseerd zijn. Genieten, maar wél bewust.

Met deze vijf tips houd je de vakantiecalorieën onder controle:

  • Beperk dranken met calorieën. Het is niet zo gezellig om heel de avond aan een spa rood te zitten wanneer de rest van je gezelschap glazen bier achterover tikt. Dranken met calorieën (alcohol, sap, frisdrank) zijn prima voor af en toe, maar probeer het niet de hele dag door te bestellen. Kies momenten wanneer je graag alcohol of een ander energierijk drankje drinkt en neem verder water, thee of koffie.
  • Plan vooruit. Vooruit plannen kan gezonde voedingskeuzes bevorderen. Als je een dagje gaat sightseeing kun je bijvoorbeeld gezonde snacks meenemen. Dit voorkomt dat je aan het einde van de dag met extreme honger naar ongezonde voedingsmiddelen gaat hunkeren.
  • Let op je porties. Als je thuis alleen een hoofdgerecht eet, is het niet verstandig om tijdens de vakantie elke dag vijf gangen te eten. Vooral met een all-you-can-eat buffet is het moeilijk om niet te veel te eten. Schep één keer op om overeten te voorkomen. Een nagerecht is prima, maar probeer dit niet dagelijks te doen. Je kunt ook een keer een koffie of fruitsalade nemen. Of deel je toetje met je partner of vriend(in).
  • Vergeet groente en fruit niet. Op vakantie eten we over het algemeen weinig tot geen fruit en groente. Het decoratieve blaadje sla naast je biefstuk is het meestal wel. Probeer ook op vakantie genoeg fruit en groente te eten. Naast dat fruit en groente lekker kan zijn, bevat het ook veel vezels. Hierdoor voel je je meer verzadigd en is het makkelijker om het snoepen binnen de perken te houden.
  • Maak keuzes. Eet wat je echt de moeite waard vindt. Als je graag een glas wijn drinkt bij het eten en een dessert toe, is dit prima. Maar probeer de rest van de dag gezondere keuzes te maken.

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (26) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Desiré van der KrukGetty Images/iStockphoto
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden