Gezondheid

7 tips die er volgens therapeuten voor zorgen dat je in 2020 nog gelukkiger wordt

7-tips-die-ervoor-zorgen-dat-je-in-2020-nog-gelukkiger-voelt.jpg

Je humeur is van invloed op alles in je leven. Als je lekker in je vel zit, heb je meer plezier in je werk, geniet je meer van de tijd met familie en vrienden en zorg je vaak beter voor jezelf. Je gelukkiger voelen mag dus best een topprioriteit worden in 2020.

En volgens therapeuten kunnen een aantal dingen je daarbij helpen dit jaar:

1. Overwin een angst

Iedereen heeft wel een angst. Of je nu bang bent om te vliegen of het eng vindt om presentaties te geven of mee te doen aan een grote marathon, omdat je bang bent dat je faalt. Maak van 2020 een jaar waarin je je angst gaat overwinnen. “Kies een angst die je tegenhoudt in het leven, en zet jezelf ertoe aan om die angst uit te roeien”, adviseert klinisch psycholoog Forrest Talley. Het kan helpen om jezelf een beloning voor te houden als je de angst hebt overwonnen. Hoewel Talley stelt dat de grootste beloning automatisch komt als je missie geslaagd is. “Het is goed om te weten dat je vaak geluk vindt als je een angst hebt overwonnen.”

2. Breng 10 minuten per dag buiten door

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat je gelukkiger wordt als je regelmatig tijd doorbrengt in een groene omgeving. Zit je vaak binnen? Stel jezelf dan dit jaar als doel om elke dag even naar buiten gaan en bewust te zijn van de omgeving. Dat klinkt misschien als een hele investering, maar wanneer je dit creatief indeelt kom je al snel een heel eind. Maak bijvoorbeeld tijdens de lunch eens een wandeling met collega’s of begin je dag in het weekend door een lekker rondje te gaan hardlopen. Lang hoeft je buitenmoment niet te duren. “Onderzoek laat zien dat slechts 10 minuten in groene ruimtes je humeur kan verbeteren en angst vermindert”, aldus psychiater Michael Brodsky.

3. Zeg positieve dingen over jezelf om gelukkiger te zijn

Veel mensen zijn van nature gewend om vooral negatief over zichzelf te praten. We hebben het vaker over de dingen die we niet goed doen dan de dingen die we wel goed doen. Zeg in 2020 daarom eens wat vaker (hardop) iets leuks over jezelf als je in de spiegel kijkt. Daarnaast stelt kinderpsycholoog Roseann Capanna-Hodge dat een kleine verandering in woordgebruik al het verschil kan maken. “In plaats van je altijd op het negatieve te concentreren, draai je je dialoog om naar alleen positieve resultaten. In plaats van te zeggen: ‘Als ik die baan krijg’, kun je beter zeggen ‘Wanneer ik die baan krijg’. Door subtiele veranderingen in je taalgebruik kun je jezelf helpen om je mindset te veranderen van negatief naar positief.”

4. Verminder smartphonegebruik en tijd op sociale media

De afgelopen jaren zijn we steeds afhankelijker geworden van onze smartphone. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat de tijd die we op dat kleine apparaatje doorbrengen een negatief effect heeft op onze geestelijke gezondheid. Stel jezelf daarom als doel om in 2020 je smartphone wat vaker uit te schakelen. Je zult zien dat je daarmee automatisch heel veel kostbare tijd bespaart aan zinloze activiteiten als social media. Kies in plaats daarvoor vaker voor schermvrije activiteiten – vooral ’s nachts – die je helpen los te komen van stressgevende factoren.

5. Gelukkiger worden? Stel betere grenzen in

Had je in 2019 soms het idee dat je chronisch moe was? Geef jezelf dan in 2020 meer ruimte door betere grenzen te stellen. “Deze tip is belangrijker dan veel mensen zich realiseren”, zegt klinisch psycholoog Kevin Gilliland. “Je hebt vaak meer controle over je leven dan je zelf door hebt.” Vraag jezelf bij alles af of het iets is wat je écht moet doen en zo ja, waarom. Doe je het voor een ander of doe je het voor jezelf?

6. Maak elke week een voortgangslijst

Ben jij iemand die altijd gaat voor perfectie? Neem jezelf dan dit jaar voor om niet te kijken naar het eindresultaat van die dag of die week, maar maak een voortgangslijst. Op die manier behoed je jezelf voor teleurstelling en leer je beter te kijken naar het grote geheel. Laat je verwachtingen los en probeer te kijken naar de verbeteringen die je elke week hebt aangebracht. Vier kleine successen tot ze uiteindelijk tot één grote zullen leiden.

7. Sta jezelf ook toe om verdrietig te zijn

Onze koning zei het al in zijn kersttoespraak en therapeuten zijn het met hem eens. Het is oké om af en toe even verdrietig te zijn. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar op termijn maakt dat ons juist gelukkiger. Alle emoties die we als mens kunnen voelen zijn nodig voor ons algehele welzijn. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat huilen zelfs ongelooflijk therapeutisch kan werken. Om echt gelukkig te zijn, moet je stoppen met het najagen van geluk. Omarm jezelf op momenten waarop je je teleurgesteld, boos of verdrietig voelt in plaats van je er doorheen te haasten.

Lees ook
Door jezelf déze vragen te stellen zorg je ervoor dat je voornemens slagen

Bron | HuffPost
Beeld | iStock

Ook interessant