Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Je geheugen trainen? Probeer het met deze 6 tips

je-geheugen-trainen-probeer-het-met-deze-zes-tips.jpg

Op sommige momenten kom je er op een pijnlijke manier achter dat je geheugen niet meer is wat het was. Wanneer je je boodschappenlijstje bent vergeten, of wanneer je voor de zoveelste keer een ‘sorry, te laat’-verjaardagskaart moet versturen. 

Gelukkig is er iets aan te doen. Het toverwoord is ‘focus’, en deze tips kunnen je erbij helpen:

Vermijd multitasken

Makkelijker gezegd dan gedaan, we weten het. Maar je brein functioneert echt beter wanneer je je op één ding tegelijk focust. Schrijf dat boodschappenlijstje de volgende keer met volle aandacht, en niet terwijl je ook met een schuin oog tv kijkt of aan het bellen bent met je vriendin. Mocht je het lijstje dan nog vergeten mee te nemen, zul je zien dat je je een stuk beter kunt herinneren wat erop stond.

Gebruik je frustratie

Dingen blijven minder snel hangen wanneer de taak te moeilijk of te makkelijk is. Verlies je hoop, dan denkt je brein ‘laat maar’. Maar is de taak te makkelijk, dan kun je hem volbrengen zonder na te denken, waardoor je ook niets onthoudt. Een beetje frustratie kan daarom werken om extra te focussen. Op deze manier heb je het gevoel dat je wel iets leert, maar er ook iets voor moet doen. En dat vindt je brein (op de lange termijn) fijn.

Vermijd stress

Stress kan werken als een soort kortsluiting in je hersenen waardoor andere, minder belangrijke dingen naar de achtergrond worden geschoven. Moet je een belangrijke presentatie geven op werk, maar nemen de zenuwen het over tijdens het voorbereiden? Dan is de kans groot dat je niets opslaat. Neem een pauze, relax, focus op je ademhaling, en probeer het opnieuw.

Lees ook:
12 onmisbare tips voor een goed geheugen

Probeer nieuwe dingen

Je hersenen blijven zich ontwikkelen, en je kunt ze scherp houden door nieuwe dingen te blijven doen. Uiteindelijk heeft dit een positief effect op het geheugen. Dus: volg die workshop, lees dat boek, kijk die documentaire, of pak het grootser aan en schrijf je in voor die avondstudie waar je al zo lang over twijfelde.

Vermijd afleiding

Net als multitasken en stress, zijn ook afleiding funest voor je geheugen. Jij probeert je misschien wel te focussen, maar die achtergrondmuziek of ruziënde pubers gaan niet helpen. Heb je echt iets belangrijks op de planning staan, sluit je dan af en zorg ervoor dat niets je kan storen. Ja, dat betekent dat je ook je telefoon op vliegtuigmodus moet zetten.

Herhaling

Vergeet jij ook altijd iemands naam meteen nadat deze persoon zich heeft voorgesteld? Je bent niet de enige. Gelukkig is er een simpele oplossing: herhaal zijn of haar naam terwijl je de hand schudt. Zo blijft het een stuk beter hangen. Herhaling werkt ook met grotere dingen. Zo geef je je brein een signaal dat de informatie die daar binnenkomt écht belangrijk is, en niet tijdelijk.

Dus, wat waren die 6 tips ook alweer?

Nog een goede manier om je geheugen te trainen: puzzels. Houd je hersenen scherp en actief en daag ze uit met de puzzels in de Margriet Puzzelboeken. Bestellen kan hier.

Bron | Well+Good
Beeld | iStock

Ook interessant