Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Geen tijd om te sporten? Deze vijf oefeningen doe je tijdens je dagelijkse routine

sport-dagelijkse-routine.jpg

Spieren. Je staat er niet bij stil, maar je gebruikt ze bij alles wat je doet. Elke beweging, zelfs ademhalen, kost spierkracht. Daarnaast zijn spieren de plek waar eiwitten worden opgeslagen. Deze eiwitten heb je nodig wanneer je moet herstellen van ziekte of blessures. Daarnaast zitten spieren vol immuuncellen, die in actie komen als je lichaam wordt aangevallen door een bacterie of virus.

Wanneer je gezond oud wilt worden, is het dan ook belangrijk dat je je spieren te vriend houdt. Maar volgens verouderings-onderzoeker Andrea Maier overschatten veel mensen hoeveel ze bewegen. “Tachtig procent denkt dat ze voldoende bewegen, maar slechts eenentwintig procent haalt de norm van vijf keer per week, dertig minuten, matig tot intensief bewegen.”

Met een stappenteller-app krijg je al een aardig beeld van de bewegingsduur. Is je dosis lichamelijke actie intensief genoeg, maar heb je weinig tijd om dagelijks te trainen? Niet erg. Met een paar kleine aanpassing in je dagelijkse bezigheden kun je gedurende de dag je biceps, triceps, hamstrings en alle andere spieren trainen zonder dat je ook maar een stap in de buurt van een sportveld komt.

Tip 1: Tandenpoetsen als een flamingo

Ga tijdens het tandenpoetsen altijd op één been staan zonder je ergens aan vast te houden. Zo train je je balans twee keer per dag twee minuten, terwijl je poetst. Wissel bij elke poetsbeurt van been, want anders train je alleen je ‘dominante’ been. Je kunt deze oefening herhalen bij andere dagelijkse klusjes die op twee benen doet, zoals aardappelen schillen of koffie zetten.

Tip 2: Hangen op het toilet

Blijf voor je op de wc gaat zitten altijd even vijf centimeter boven de wc-bril hangen. Daarmee train je stevige beenspieren.

Tip 3: Tijdens het lezen

Heb je een zittend beroep? Til dan, wanneer je bijvoorbeeld stukken aan het lezen bent, bij elke bladzijde even een been op. Ook kun je af en toe even je bilspieren aanspannen.

Tip 4: squad in de keuken

Tijdens het koken moet je vaak bukken en strekken om bij alle benodigdheden te komen. Maak er een gewoonte van om elke keer bij het openen van de koelkast drie kniebuigingen te doen. Zo train je in no-time sterke bil- en beenspieren.

Tip 5: Maak een work-out van je oppasdag

Wanneer je zorgt voor jonge (klein)kinderen, maak je veel verschillende bewegingen: je tilt, loopt en rent. Die variatie in beweging is beter voor je gezondheid dan alleen wandelen. Ga dus lekker met de kleintjes samen huppelen, dansen of voetballen.

Bron| Gezondheidsnet
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant