Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

3x dít is waarom je nooit ‘streepjes’ zou moeten plassen

ptss.jpg

Plas jij tijdens je toiletbezoek vaak in streepjes of stippeltjes? Oftewel: stop je de plasstraal steeds even om je bekkenbodemspieren aan te spannen? Dat lijkt misschien onschuldig of zelfs een goed idee om je blaas te trainen, maar volgens een bekkenfysiotherapeut zou je dat om drie belangrijke redenen echt niet meer moeten doen. 

Als je blaasproblemen en infecties wil voorkomen kun je het beter anders aanpakken. 

Waarom ‘streepjes plassen’ geen goed idee is

Vroeger was ‘streepjes plassen’ hét advies om je bekkenbodemspieren te trainen. Door verzwakte bekkenbodemspieren kunnen er klachten ontstaan zoals een blaasontsteking, urineverlies, pijn bij seks en problemen met je stoelgang. Toch is streepjes of stippeltjes plassen – dus de techniek waarmee je de plasstraal tussendoor steeds stopt en je bekkenbodemspieren aanspant – niet de oplossing. Bekkenfysiotherapeut Dieuwke Botschuijver legt aan Gezondheidsnet uit dat er drie belangrijke reden zijn waar je nooit meer ‘streepjes’ zou moeten plassen:

  1. Krachtige straal: je hebt de kracht van je plasstraal nodig om je plasbuis goed schoon te spoelen, die kracht remt af als je steeds stopt.  
  2. Urine stroomt terug: uit onderzoek is gebleken dat je urine terugstroomt naar de blaas als je de straal onderbreekt. De urine bevat bacteriën uit je plasbuis, waardoor de kans op een blaasontsteking groter is. 
  3. Urine blijft achter: als je je bekkenbodemspieren aanspant rem je het plasreflex. Hierdoor stopt je blaas te vroeg met legen. Dit vergroot de kans op een blaasontsteking en urineweginfecties. 

Goed plassen

Bekkenfysiotherapeut Botschuijver raadt aan om in plaats van die streepjes of stippeltjes te plassen goed te letten op je plashouding tijdens het toiletbezoek. Zorg dat je goed zit en onderbreek de straal tussendoor niet. Op het einde van je plas is het volgens Botschuijver belangrijk om nog één keer de bekkenbodem goed aan te spannen en weer los te laten, zodat je blaas helemaal leeg is.

Lees ook: Deze symptomen kunnen wijzen op te slappe bekkenbodemspieren (en dít kun je dan doen)

Oefeningen voor je bekkenbodem 

Plassen in streepjes is dus geen goed idee, maar hoe train je die bekkenbodemspieren dan wel op een juiste manier? Daarvoor zijn er drie oefeningen die je makkelijk zelf kunt doen. Mochten deze niet werken, dan kun je je door de huisarts door laten verwijzen naar een bekkenfysiotherapeut.

Oefening 1

Voor deze oefening ga je op je rug liggen. Trek je knieën op en leg je handen losjes op je buik. Trek je bekkenbodem met een stevige beweging op, maar zorg dat je stuitje niet omhoogkomt. Til je knie iets op, en zet je voet terug, terwijl je de spanning vast blijft houden. Daarna laat je de bekkenbodem weer los. Hiermee oefen je om je bekkenbodemspieren aan te blijven spannen terwijl je benen een taak krijgen. 

Oefening 2

Ook bij de tweede oefening lig je op je rug met je knieën opgetrokken. Laat je handen losjes langs je lichaam hangen. Adem vervolgens langzaam in tot je buik bol wordt. Trek bij het uitademen je bekkenbodem op vanaf je stuitje. Zorg dat je stuitje op de grond blijft. Dit voelt een beetje alsof je de rits van een strakke broek dichttrekt. Blijf je bekkenbodemspieren aanspannen voor drie ademhalingen en laat de spanning steeds langzaam los. Doe deze oefening tien keer achterelkaar. 

Oefening 3

Voor de laatste oefening span je de bekkenbodemspieren zes tellen strak aan met een knijpende beweging. Let op dat je rustig door blijft ademen. Probeer om tijdens het aanspannen een paar keer extra hard te knijpen. Ontspan daarna de bekkenbodemspieren zes tellen. Herhaal deze oefening tien keer. Begin de oefening liggend op de grond. Wanneer je dit vaker doet en de oefening goed gaat, kun je dit ook zittend en staand proberen. Je kunt de oefening dagelijks ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds herhalen.

Bron | Gezondheidsnet, UMC Utrecht, Bekkenbodemzorgcentrum.nl, Thuisarts
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant