Gezondheid

Hoe je gedrag overdag invloed heeft op hoe goed je ’s nachts kunt slapen

hoe-je-gedrag-overdag-invloed-heeft-op-hoe-goed-je-s-nachts-kunt-slapen.jpg

Wat je vlak voor je naar bed gaat doet, kan invloed hebben op je nachtrust. Dat wist je waarschijnlijk al. Maar wist je ook dat je gedrag overdag heel veel invloed heeft op hoe goed je ’s nachts kunt slapen? 

Slapeloosheid is een groot probleem in Nederland: maar liefst één op de vier mensen heeft er last van. 

Hormonen

Slaapcoach Floris Wouterson zegt tegen RTL Nieuws dat vooral je hormonen belangrijk zijn voor het bevorderen van een goede nachtrust. Als jij dus overdag dingen doet die een slechte invloed hebben op je hormoonhuishouding, zou je ’s nachts weleens de hele nacht naar het plafond kunnen staren. 

Ontbijt

Maar welke gedrag heeft dan precies invloed op die hormonen? Niet ontbijten bijvoorbeeld. Het ontbijt en je bedtijd liggen een heel stuk uit elkaar, maar toch hebben ze veel invloed op elkaar. Je ontbijt helpt ’s ochtends met het opstarten van hormonen die je door de dag heen nodig hebt. Eten en drinken heeft sowieso veel invloed op hoe goed je kunt slapen ’s nachts. Te veel zoete dingen en snelle koolhydraten kun je het beste vermijden, en ook energiedrankjes en grote hoeveelheden koffie helpen niet. 

Lees ook: Dit is de simpele, Scandinavische oplossing om beter te slapen

Cortisol en dopamine

Te veel suikers zorgen voor schommelingen van je bloedsuikerspiegel, wat vervolgens weer zorgt dat er extra van het hormoon cortisol aangemaakt wordt. Cortisol is een stresshormoon en het houdt ons wakker, vooral in combinatie met dopamine. Dopamine maken we de hele dag door aan, door te scrollen op onze telefoons, te mailen en te bellen. Dopamine is een stimulant, en dus absoluut geen hormoon waar we rustig van worden. 

Adenosine

Om lekker te kunnen slapen heb je hormonen nodig die je energielevel omlaag brengen, zoals adenosine. Dit verzamelt zich over de hele dag in je lichaam, om vervolgens op het moment dat je naar bed gaat te zorgen dat jij ook echt slaperig bent. Samen met melatonine zijn dit de twee belangrijkste slaaphormonen. Overdag kun je juist zorgen dat je ’s nachts lekker slaapt door niet te veel cafeïne te drinken, want dat hindert de aanmaak van adenosine. Ook moet je zorgen dat je geen middagdutjes doet als je een slechte slaper bent, want dan kan je adenosinevoorraad te vroeg vrijkomen. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | RTL Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant