Gelukkig en gezond ouder worden doe je zó. Beeld Getty Images/Westend61
Beeld Getty Images/Westend61

PREMIUM

‘Ga niet met pensioen’ en 6 andere gouden tips om gezond en gelukkig ouder te worden

Gezond en gelukkig ouder worden: dat willen we allemaal wel. Om dat voor elkaar te krijgen kun je volgens healthy aging-journalist Wies Verbeek (58) van alles doen. Niet met pensioen gaan, bijvoorbeeld. 27 oktober ligt haar boek ’n Beetje Leuk Ouder Worden in de schappen. Met Margriet deelt ze zeven gouden tips rondom ouder worden.

Met de jaren merk je misschien dat je lichaam wat minder soepel beweegt en dat er steeds meer (lach)rimpels op je gezicht verschijnen. Je leeftijd kun je omarmen op een leuke, positieve manier. Eerder vertelde Wies aan Margriet dat ze dankzij het ouder worden meer durft: “Ik leef meer in het nu en zit beter in mijn vel dan toen ik jonger was.”

1. Wakker worden zonder kreukels

Wies: “Wie kent ze niet, de mooie verhalen over satijnen en zijden kussenslopen? Ze zouden je huid beschermen tegen vochtverlies en rimpels helpen voorkomen. Daar geloof ik niks van. Maar wat een zijden kussensloop wél voorkomt is dat je tot twee uur ’s middags met slaapkreukels in je gezicht rondloopt. Ideaal als je net als ik met je hele gezicht in je kussen gedrukt slaapt. Scheelt ’s morgens een heleboel vouwen. Koop een honderd procent zijden kussensloop en géén satijn. Dat is namelijk helemaal geen stof, maar een weefseltechniek. Dat kan synthetisch zijn en dat is een stuk minder fijn.”

2. Gebruik een yoga strip voor je rug

"Hoe ouder, hoe krommer, lijkt het wel. Je kunt het boller worden van je rug uitstellen en zelfs voorkomen door beweging en oefeningen voor je rug. Daarvoor kun je de yogastrip gebruiken: een soort grote, rubberen trekdrop die je in de lengte dubbelvouwt en waar je vervolgens op gaat liggen. Je hoeft zelf niks te doen, je schouderbladen vallen automatisch over de yogastrip heen. Je moet het natuurlijk wel regelmatig doen, maar het is een eenvoudige en heel effectieve manier om het gebied van nek, schouders en bovenrug te corrigeren.”

3. Ga niet met pensioen

“Dagenlang op het Spaanse strand naar de zee staren, hier en daar wat golven en verder lekker een beetje lanterfanten. Het klinkt aantrekkelijk, maar als het om je gezondheid gaat, is het beter om te blijven werken. Diverse onderzoeken tonen aan dat je gezonder blijft als je later met pensioen gaat. Ook ben je dan beter beschermd tegen dementie. Mensen die na hun zeventigste nog werken blijken tweeënhalf keer meer kans te hebben om op hun 82ste nog in leven te zijn dan diegenen die dat niet deden. Maar wat als je je baan niet meer kunt houden, je er niets meer aan vindt of voortdurend onder druk staat? Zoek dan iets nieuws wat je wel leuk vindt, doe vrijwilligerswerk of ga in een bestuur.”

4. Omarm het ouder worden

“‘Als ik maar niet zo’n seniele brompot word, voor deze oefening ben ik echt te oud...’ Wie dit soort dingen niet zelf zegt, hoort het vast weleens van een ander. Niet meer doen! Mensen die een negatieve houding hebben ten opzichte van veroudering (of oude mensen), hebben vaker ziekten en zijn minder gezond, herstellen langzamer, slikken meer medicijnen en hebben een slechter geheugen dan mensen die een zonnigere kijk hebben op ouder worden. Met andere woorden: je gaat leven naar de negatieve gedachten die je over ouder worden hebt. Bedenk een positieve tegenhanger als je jezelf betrapt op een negatieve denkwijze over ouder worden. Wat nou verward? Een ouder iemand is wijs. Wat nou traag en zwak? Ouderen zijn juist vitaal en zelfredzaam. Niks verbitterd, maar juist liefdevol.”

5. Adem door je neus

“Hoe adem je op dit moment? Door je mond of door je neus? En ’s nachts als je slaapt? Misschien ben je je er niet bewust van , maar de manier waarop je ademhaalt is van grote invloed op je gezondheid. Ademen door de neus zorgt er niet alleen voor dat je meer zuurstof binnenkrijgt. Het ondersteunt ook het immuunsysteem, verkleint de kans op apneu en snurken aanzienlijk, zorgt voor de juiste energiebalans, én is beter voor je gebit dan mondademhaling.”

6. Train je bekkenbodem voor een beter seksleven

“Wist je dat je bekkenbodemspieren een belangrijke rol spelen bij seksuele opwinding en klaarkomen? Als je ouder wordt, krijg je al snel te maken met verminderde spierkracht en geringe spierinspanning waardoor opwinding, vochtaanmaak en klaarkomen moeilijker worden. Bekkenbodemtraining kan goed helpen. Op internet kun je oefeningen vinden, maar beter is het om een keer een bezoek te brengen aan een bekkenfysiotherapeut. Die kan je leren hoe het moet en dan kun je vervolgens zelf aan de slag.”

7. Doe de kruidencheck

“Mariadistel, ginseng, kurkuma. Het zijn populaire plan­ten en kruiden die voor een betere gezondheid zouden zorgen. Maar in hoeverre werken bepaalde kruidenpillen en ­poeders? Waarvoor of waartegen helpen ze en wat zijn de bijwerkingen? Op de website van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen vind je het al­lemaal: www.cbg-meb.nl. Vul het kruid in en je weet het. Sowieso aan te raden als je medicijnen gebruikt, omdat kruiden invloed kunnen hebben op de werking daarvan.”

Wil je meer tips voor een gezond, lang en gelukkig leven? Het boek van Wies is hier te bestellen.

Saskia WinkensGetty Images/Westend61

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden