Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is fruit na het avondeten ongezond?

fruit-avondeten.png

 

Fruit eten na het avondeten is een goede manier om elke dag aan je twee stuks fruit te komen. Neem bijvoorbeeld een lekkere fruitsalade, een banaan in een schaaltje magere yoghurt of rood fruit bij een bolletje sorbetijs. Alleen zeggen sommige mensen dat het helemaal niet goed is om fruit na het avondeten te eten. De vitamines zouden dan niet worden opgenomen. Wat is hiervan waar?

Dat fruit na het avondeten ongezond is, is een hardnekkig fabeltje. Je hoort populaire voedselgoeroes  weleens beweren dat als je fruit eet na de maaltijd, je verteringstelsel al zo druk is met voedingsstoffen uit de maaltijd halen, dat het lichaam geen tijd meer heeft om het fruit te verwerken. Dit zou dan boven op de maaltijd liggen te rotten in je lichaam. Alle goede stoffen zouden al verdwenen zijn voordat ze kunnen worden opgenomen.

Ons lichaam verwerkt alles

Gelukkig werkt ons lichaam een stuk efficiënter dan dat. Koolhydraten, eiwitten en vetten, ze kunnen allemaal tegelijkertijd verteerd worden. Het maagdarmstelsel is zo ingericht dat voedsel niet gaat rotten en dat het lichaam alles uit je voeding kan halen wat het nodig heeft. In welke volgorde je het ook eet. Het is bovendien praktisch onmogelijk om alle voedingsstoffen ‘los’ te eten. De meeste maaltijden bestaan immers uit een combinatie van deze stoffen.

Fruit eten bij de maaltijd is juist slim!

Fruit is perfect om tussendoor te eten, maar fruit bij de maaltijd heeft ook z’n voordelen. Ten eerste omdat je dan niet kunt vergeten om fruit te eten. Maar fruit kan ook helpen om ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen te halen. Heel nuttig voor vegetariërs en veganisten dus, die hun ijzer niet uit vlees halen.

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant