Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít is het slechtste moment om frisdrank te drinken

vrouw-frisdrank.jpg

Of je je dag nu begint of eindigt met een cola: er bestaat geen goed moment om frisdrank te drinken. Maar als je dan toch één glaasje drinkt, is er een bepaald moment van de dag, waarop je beter géén frisdrank kunt drinken.

Sportdiëtist Leslie Bonci geeft voedingsadviezen op ‘Eat this‘ en vertelt op welk moment je dan beter geen frisdrank kunt drinken.

Frisdrank

Te veel frisdrank drinken is schadelijk voor je lichaam. Je vergroot de kans op overgewicht, huidveroudering en diabetes type 2. Daarnaast is het drinken van zowel light-frisdrank als gewone frisdrank slecht voor je gebit. Ze zijn rijk aan zuren, die je tandglazuur aantasten.

Lees ook
Moet je een blikje frisdrank eerst wassen voordat je eruit drinkt?

Voor het sporten

Het slechtste moment van de dag om frisdrank te drinken is vlak voordat je gaat sporten vertelt Bonci. Het drinken van frisdrank, voordat je gaat sporten, zal je een opgeblazen gevoel en gasvorming geven. Daarnaast kan het ook misselijkheid veroorzaken, wat je sportsessie zal belemmeren. Frisdrank bevat meestal veel natrium, wat uitdroging kan versnellen. Light-frisdrank is daarentegen niet de oplossing. Veel light-frisdranken bevatten namelijk aspartaam, een kunstmatige zoetstof met bijwerkingen, zoals: duizeligheid, stemmingswisselingen en migraine. Dus als je thuis een work-out wilt volgen of buiten gaat joggen, is het verstandig om geen frisdrank te drinken. Kies bijvoorbeeld voor de volgende snacks, waardoor je meer vet zult verbranden.

Ochtend

Als je niet per se van plan was om te gaan sporten bestaat er volgens Bonci nog een ander moment waarop je frisdrank beter kunt laten staan. Voor het ontbijt kun je beter geen frisdrank drinken. Waarschijnlijk is dit niet het eerste waar je aan denkt als je wakker wordt, maar toch komt het wel eens voor. Je bereikt er volgens Bonci hetzelfde effect mee als frisdrank drinken voor het sporten. Na een nacht slapen is je lichaam gedehydrateerd en is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Doordat frisdrank een vol gevoel geeft, kom je niet aan de juiste hoeveelheid vocht. Drink daarom vlak nadat je opstaat eerst een glas water en bewaar je frisdrank voor een uitzonderlijk moment.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Eat this
Beeld | Getty Images

Ook interessant