Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Food cravings? Dít is waarom je het niet bij één koekje kunt houden

koekje-eten.jpg

Als je je goede voornemens overboord gooit en toch maar weer eens een lekker koekje bij je koffie pakt, is het zo lastig om het bij eentje te houden. ‘Een koekje kan toch geen kwaad’, denk je. Maar voordat je het weet heb je het hele pak opgegeten. Het is vooral lastig om je in te houden als je besloten hebt om geen koekjes meer te eten, dan is dat het enige waar je nog aan kunt denken. Dit is allemaal de schuld van je brein én van de snack.

Maar waarom is het zo moeilijk om te stoppen na één koekje?

Hunkeren

Dat hunkeren naar meer, hoe werkt dat nou? We halen dagelijks een grote hoeveelheid energie uit bewerkte voedingsmiddelen. Deze beïnvloeden ons eetgedrag meer dan je zou willen en dat kan soms ingrijpende gevolgen hebben. Als je een koekje ziet, ruikt of proeft, wordt het beloningssysteem in je brein meteen actief. Er komen hormonen zoals dopamine vrij die je een prettig gevoel geven en dit hormoon stimuleert ook nog eens je eetlust. Hierdoor worden we een soort van beloond voor het eten van het koekje en zo blijft het zelden bij dat ene koekje.

Lees ook: Voedingsdeskundige beweert dat dit het gezondste koekje ter wereld is

‘Hedonistische honger’

Je zou denken dat dit beloningssysteem toch een keer voldaan is, bijvoorbeeld als je met een volle maag na een avondmaaltijd aan het uitbuiken bent. Maar zelfs dan kunnen veel mensen zonder moeite een zoet toetje of een (pak) koekje(s) naar binnen werken. Hoe werkt dat? Een actief beloningssysteem zorgt ervoor dat je lijf het signaal negeert dat je vol zit en al genoeg energie uit de maaltijd hebt gehaald. Je eet dan dus puur voor het genot. Wetenschappers noemen deze trek ook wel ‘hedonistische honger’, een lekkere trek die ontstaat na het zien van voedsel waar je eerder al heel blij van werd.

Lees ook: Ontbijten met koek? Deze gezonde koekjes maak je met 3 ingrediënten

Aantrekkingskracht

Wanneer er veel suikers én vetten in producten zit, dan is de drang om door te eten en het dus niet bij één koekje te houden, het grootst. Ook reageert het beloningssysteem in je brein sterk op de combinatie van vet en zout, zoals in chips. Of de combi van koolhydraten en zout. Het moment van de dag speelt ook een heel grote rol. In de ochtend heb je natuurlijk minder zin in een zak chips dan rond borreltijd. En in de middag heb je weer meer zin in een koekje of twee of drie.

Luister vooral goed naar je lichaam en doe waar je je goed bij voelt. Wil je weten wat het gezondste koekje ter wereld is? Kijk dan hier.

Bron | Quest
Beeld | Getty Images

Ook interessant