Gezondheid

5x waarom je een ‘food coma’ kunt krijgen na een grote maaltijd

food-coma-margriet.jpg

Je hebt het vast weleens meegemaakt: na het eten van een heerlijke, flinke maaltijd, heb je ineens een gigántische dip: een food coma.

We vertellen je waarom je hier last van kunt hebben én hoe je een food coma voorkomt.

Waarom krijg je een food coma?

Een food comaafter-lunch-dip, after-dinner-dip of hoe je het ook wilt noemen, is een slaperig gevoel dat je kunt krijgen na het eten van een flinke maaltijd. Dit kunnen de oorzaken zijn:

1. Wat je hebt gegeten

Eten met veel suiker of koolhydraten kunnen ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel snel omhoog en daarna weer omlaag gaat. Je komt daardoor in een food coma en voelt je versuft, licht in je hoofd, energieloos en wazig.

2. De grootte van je maaltijd

Dit heeft te maken met de hormonen die je lichaam vrijgeeft. Ghreline geeft je een hongervoel en leptine vertelt je dat je vol zit. Als je te snel eet, kan je lichaam je misschien niet bijhouden. Tegen de tijd dat de leptine z’n werk gaat doen, heb je al te veel gegeten. Dan kun je een opgeblazen gevoel krijgen.

3. Problemen met je schildklier

Als je schildklier te langzaam werkt, ben je erg gevoelig voor de schommelingen van je bloedsuikerspiegel, omdat je (energie)stofwisseling niet goed werkt. Als je een gezonde bijnier en schildklier hebt, kan je lichaam je glucosepeil zelf goed reguleren, waardoor je minder gevoelig bent voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

4. Allergieën

Niet elke allergische reactie geeft duidelijke symptomen. Het komt vaak voor dat mensen het niet door hebben als hun lichaam reageert op eten, wat de vermoeidheid erna kan vergroten.

5. Tekort aan voedingsstoffen

Het kan zijn dat je een tekort hebt aan voedingsstoffen zoals vitamine B12, ijzer of vezels, wat ervoor kan zorgen dat je behoefte hebt aan nog meer eten.

Lees ook
Dit kan het ernstige gevolg van een vitamine B12-tekort zijn

Food coma voorkomen

Herkenbaar? Als je regelmatig last hebt van vermoeidheid en/of een opgeblazen gevoel na het eten, laat dan je schildklier en bijnier eens checken door een dokter, en zoek uit of je bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Als je af en toe een food coma hebt en dit wilt voorkomen, kun je deze dingen proberen:

  • Let goed op wat je eet: breng koolhydraatrijke maaltijden in evenwicht met vet en eiwitten om je bloedsuiker te stabiliseren.
  • Eet langzamer, je geeft je lichaam dan de kans om een seintje te laten geven dat je vol zit.
  • Beweeg na het eten. We ademen minder terwijl we eten, waardoor het CO₂-niveau in ons lijf kan resulteren in energieloosheid. Maak na een grote maaltijd dus een wandeling.

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder andere de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Bron | Good Housekeeping
Beeld | Getty Images

Ook interessant