Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van ‘kipfilets’ op je bovenarmen? Zó kom je er weer vanaf

armen-armspieren-kipfilets-trainen.jpg

Stoor jij je aan aan de zogenoemde kipfilets onder je armen? Vooropgesteld: vet aan je bovenarmen is heel normaal. Maar we kunnen ons voorstellen dat je iets tegen flubberige armen wilt doen. We leggen je uit waardoor het ontstaat én hoe je het vermindert, door op de juiste manier je kipfilets te trainen.

En we geven je ook een belangrijke reden om ze te omarmen.

Waardoor krijg je flubberige bovenarmen?

Er zijn verschillende oorzaken van hangende en flabberende kipfilets onder je armen.

  • Oestrogeen: door het hormoon oestrogeen slaan vrouwen meer vet op bij mannen. Ons vetpercentage ligt over het algemeen dus ook een stuk hoger. En jammer genoeg kunnen we niet zelf bepalen waar dat vet naartoe gaat. De bovenarmen zijn een van de lichaamsdelen waar het meeste vet naartoe gaat bij vrouwen. Stukken gezonder dan vet in je buikholte, maar je kunt ervan balen.
  • Ouder worden: als je ouder wordt, neemt de mate van collageen en elastine in je huid en bindweefsel af. En laat die twee nou ook voor de stevigheid en elasticiteit van je bovenarmen zorgen.
  • Erfelijkheid: ook je genen spelen een belangrijke rol. Heeft bijvoorbeeld je moeder veel vet aan de armen, dan is de kans groot dat jij die eigenschap ook erft. Jullie hebben dan wellicht hetzelfde gehalte aan collageen in je huid.
  • Afvallen: ben jij flink wat vet verloren? Goed bezig, maar een bijwerking kan zijn dat je huid slap gaat hangen. Het is namelijk wellicht jarenlang zo gewend aan een grotere inhoud vet, dat het niet mee terug krimpt.

Kipfilets trainen

Wil je je kipfilets trainen? Dan focus je je het best op je triceps en biceps. Maar verwacht geen wonderen; een diëtist legde ons eerder al eens uit dat plaatselijk vet verbranden niet kan. Door je te focussen op je algehele vetverbranding, pak je wel armvet mee. En door gericht je armspieren daarbij te trainen, kun je daar wel zorgen voor meer (zichtbare) stevigheid. Bovendien is het altijd goed om alle ledematen en in dit geval zeker je armen goed in beweging te houden, om de doorbloeding te verbeteren. Zo kan je vet ook daar nog beter verbrand worden. De onderstaande oefeningen zijn goed voor je bovenarmen en met name je triceps, die je ook makkelijk thuis en eventueel met gewichtjes kunt doen. Maar onderschat ook de kracht van zwemmen en andere sporten waarbij je je armen veel gebruikt niet.

Huidveroudering vertragen

Het is je inmiddels vast wel duidelijk dat je niet per se overgewicht hoeft te hebben om zwabberarmen te hebben. Naast vetverbranding, is het ook heel belangrijk om je huid te beschermen tegen de zon. Zo vertraag je het slapper en dunner worden van de huid, waardoor het ook minder snel gaat hangen en flabberen. Hoe? Smeren, smeren, smeren. En probeer producten specifiek tegen huidveroudering te gebruiken. Daar zitten meer huidverstevigende ingrediënten in, die je armen ten goede komen.

Armlift

Een drastische oplossing, kan een armlift zijn. Hierbij wordt overtollig huid weggehaald. Als je huid nog elastisch genoeg is, kun je ook kiezen voor liposculptuur, waarbij er vet uit de armen wordt gezogen. Een combinatie van tijde ingrepen is ook mogelijk. Naast dat het een operatie is en je er dus kleine risico’s mee loopt, moet je zo’n armlift of liposculptuur ook zelf betalen, houd je er kleine littekentjes aan over. Win dus goed informatie in voordat je dit wellicht laat doen. En probeer het het liefst eerst op bovenstaande natuurlijkere manieren.

Bron | Gezondheid & Co, bell-coaching.com
Beeld | Getty

Ook interessant