Gezondheid

Onderzoek: ‘Appels, bessen en thee kunnen kans op dementie verkleinen’

onderzoek-appels-bessen-en-thee-kunnen-kans-op-dementie-verkleinen.jpg

Dat meer groenten en fruit eten goed is voor onze gezondheid is geen verrassing meer, maar nieuw onderzoek heeft nóg een voordeel gevonden. Voldoende voedingsmiddelen eten die rijk zijn aan flavonoïden zou de kans op dementie kunnen verkleinen.

Het antioxidant flavonoïde is vooral te vinden in plantaardige voedingsmiddelen, zoals appels, blauwe bessen, thee en zélfs in een glas rode wijn.

Twintig jaar lang onderzoek

Volwassenen die dagelijks maar kleine hoeveelheden voedingsmiddelen met flavonoïden eten, zouden twee tot vier keer eerder de ziekte van Alzheimer of andere dementieklachten ontwikkelen dan mensen die daar elke dag meer van consumeren. Dat blijkt uit de resultaten van een studie over een periode van twintig jaar bij 2800 mensen van vijftig jaar of ouder. In de studie werden de eetgewoonten van de deelnemers geanalyseerd door te kijken naar hoeveel voeding met flavonoïden zij aten, en hoeveel mensen dementie hebben.

Drie flavonoïden tegen dementie

Maar wat zijn flavonoïden eigenlijk? Volgens het Voedingscentrum zijn het antioxidanten die van nature aanwezig zijn in plantaardige voedingsmiddelen en ze zo’n mooie kleur geven. Het komt niet alleen voor in groente en fruit, zoals peren, appels, druiven en uien, maar ook (groene) thee en zelfs in wijn. Ook donkere chocolade, met een hoog percentage cacao, bevat flavonoïden.

Er bestaan zes verschillende soorten flavonoïden, waarvan er drie volgen de onderzoekers een grote rol spelen bij dementie. De eerste twee soorten zijn de flavonolen en polymeren, die vooral voorkomen in appels, peren en thee. Een gebrek daaraan zou de kans op dementiesymptomen twee keer groter maken. Te weinig van de flavonoïdesoort anthocyaan (die onder andere in blauwe bessen, aardbeien en rode wijn zit) zou dat risico zelfs verviervoudigen.

Lees ook: Dit is hét grote verschil tussen vergeetachtigheid en dementie

Nog niet te laat

Schrik je van deze cijfers? Gelukkig is het niet snel te laat om nog een positieve verandering te maken in je dieet. Volgens de onderzoekers kun je ook op iets hogere leeftijd nog meer flavonoïden gaan eten om dit effect te krijgen, omdat dementie vaak op latere leeftijd ontstaat. Toch wordt daarbij wel benadrukt dat hoewel de kans op dementie kleiner is, het eten van flavonoïden dementie of de ziekte van Alzheimer niet kan voorkomen. Ook is het belangrijk om op andere manier een gezonde levensstijl te hebben. Gezond eten, voldoende bewegen en niet roken zijn ook belangrijke factoren als je kijkt naar risicofactoren voor dementie of Alzheimer.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | The Conversation, VoedingNU, Voedingscentrum
Beeld | iStock

M22 Cover LR JPG

Haal de zon in huis met Margriet 22! Met de lekkerste recepten uit Italië, tips voor veilig zonnen, én een ode aan de helden van deze crisis. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant