Gezondheid

Fit zonder zweten? Probeer tai chi!

tai-chi.jpg

Wil je graag je conditie verbeteren, maar houd je niet van sporten? Misschien is tai chi iets voor je. Daar word je gezonder van zónder dat je je in het zweet hoeft te werken.

Tai chi is eigenlijk een Chinese vechtsport, maar er bestaan ook rustige stijlen, waarbij je niet vecht en heel kalm verschillende houdingen aanneemt. Dat klinkt eenvoudig, maar het vraagt wel wat concentratie. Zo is het de bedoeling dat je elke beweging in precies hetzelfde trage tempo maakt.

‘Chi’ kan weer stromen

Volgens de oeroude bewegingsleer zorgen deze trage bewegingen dat je levensenergie (chi) weer vrij door het lichaam kan stromen, wat je gezondheid ten goede komt. Uit recent wetenschappelijk onderzoek onder ouderen van de University of British Columbia blijkt zelfs dat tai chi bij chronische aandoeningen zoals artrose en hartklachten kan helpen. En doordat je de bewegingen heel geconcentreerd maakt, werkt tai chi ook meditatief, waardoor je in het dagelijks leven meer rust zult ervaren en je beter kunt concentreren.

Ook voor niet-sporters

Ook als je geen chronische aandoening hebt en gewoon fitter wilt worden, is tai chi beslist het proberen waard. Vooral als je niet zo’n sporter bent. In tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen of fitness hoef je je met tai chi namelijk niet enorm in het zweet te werken, terwijl je toch aan je gezondheid werkt! Zowel lichamelijk als geestelijk, want tai chi werkt door op elk niveau, ook als je pas begint.

Nieuwsgierig geworden? Deze dame doet alvast een paar oefeningen voor.

Ook interessant