Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Met deze tips blijf je fit zonder naar de sportschool te gaan

fit-zonder-sportschool.jpg

Zondagmiddag werden er weer nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus bekendgemaakt. Eén daarvan was de sluiting van sportscholen en andere sportclubs. Heel begrijpelijk natuurlijk, maar wel vervelend. Vooral omdat genoeg beweging júist zo goed is voor je immuunsysteem. Met deze tips blijf jij fit, zónder naar de sportschool te gaan.

Gezond blijven eten en voldoende bewegen is altijd belangrijk voor je immuunsysteem, voor tijdens deze pandemie natuurlijk helemaal.

Immuunsysteem

Het is natuurlijk wel heel aantrekkelijk om na een (thuis)werkdag meteen op de bank te ploffen nu er verder toch weinig buitenshuis open is, maar echt verstandig is dat niet. Voldoende beweging is namelijk essentieel voor een goed immuunsysteem, en dat immuunsysteem hebben we weer hard nodig om het coronavirus op afstand te houden. Sporten activeert namelijk de witte bloedcellen, en die vechten hard tegen virussen en bacteriën van buiten het lichaam. Daarom is het niet verstandig om helemaal te stoppen met sporten en bewegen als je niet ziek bent. In je huiskamer zijn gelukkig nog voldoende work-out opties om fit te blijven zonder de sportschool.

1. YouTube sportvideos

Zonder de deur uit te gaan toch sporten met een instructeur, dat kan zeker. YouTube barst van de sportvideos, waarmee je thuis lekker aan je conditie kan werken en calorieën kunt verbranden. Meestal heb je behalve je sportschoenen weinig nodig voor deze work-outs. Ideaal dus om de periode te overbruggen tot de sportschool weer open gaat. Zoek bijvoorbeeld een HIITvideo als je zin hebt in een korte, heftige sportsessie of probeer Zumba om een half uur lang lekker te dansen. Maar er zijn ook voldoende krachttraining-videos te vinden, waarbij je je eigen lichaamsgewicht gebruikt in plaats van de gewichten in de sportschool.

2. Yoga

Ook yoga is een goede optie om zelf thuis te doen, vooral als je al wat ervaring hebt met yogalessen. Dan ken je vast wel wat houdingen en poses uit je hoofd, en kan je die ook thuis blijven oefenen. Niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hersenen die vast af en toe overstromen door al het coronanieuws. Mocht je nog niet zo veel ervaring hebben met yoga, dan kun je door wat simpele rek- en strekoefeningen te doen ook je lichaam helpen ontspannen.

Lees ook: Even niet naar je (groot)ouders door het coronavirus? Schrijf ze ‘coronapost’

3. Wandel met de hond (of die van de buren)

Als je geen last van klachten hebt mag je van het RIVM nog wel naar buiten om een blokje om te gaan. Een beetje frisse lucht kan wonderen doen voor veel mensen, dus het is zeker verstandig om dat ook nu af en toe te blijven doen. Ga bijvoorbeeld elke dag een grote ronde lopen met je hond. Je zult zien dat jullie beide een stuk vrolijker zijn als je weer thuis bent. Als je zelf geen hond hebt, zijn er misschien wel mensen in je omgeving die hulp nodig hebben bij het uitlaten van hun trouwe viervoeter. Denk bijvoorbeeld aan ouderen die niet naar buiten kunnen, of mensen die lange diensten draaien in de zorg. Zo krijg jij je beweging, en zijn zij weer uit de brand geholpen. Houdt wel ten minste een armlengte afstand van anderen als je buiten bent, en zoek dus geen groepen op.

4. WC-rollen gehamsterd? Probeer dan déze work-out eens

Ben jij één van die mensen die flink aan het hamsteren is geweest en nu een hele stapel toiletrollen in huis heeft liggen? Misschien kan je dan déze video eens proberen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | RIVM, Metro UK
Beeld | iStock

Ook interessant