Gezondheid

Vier opvallende feitjes over vitamine C die je vast nog niet wist

vitamine-c.jpg

Vitamine C staat bekend als wondermiddel als het gaat om onze weerstand. Niet voor niets worden voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze stof aangeraden wanneer er een grote griepepidemie uitbreekt.

Vitamine C is een voedingsstof die onmisbaar is in ons dagelijks dieet. Om gezond te blijven, hebben we dagelijks 75 mg van deze stof nodig. Wanneer je het gevoel hebt dat je weerstand wel een boost kan gebruiken kan het bovendien geen kwaad om wat meer van deze vitamine te nuttigen. Deze vitamine stimuleert de aanmaak van extra witte bloedlichaampjes, de bloedcellen die een belangrijk onderdeel zijn van ons immuunsysteem. Maar wist je dat een te veel aan vitamine c darmklachten kan veroorzaken? En dat deze voedingstof ook heel goed is voor je huid? We zochten de meest opvallende feitjes voor je uit.

1. Darmklachten door vitamine C

De meeste mensen zullen niet veel moeite hebben om de dagelijkse inname van 75 mg vitamine C te handhaven. Wanneer je een halve rode paprika of een opscheplepel gekookte spruitjes eet zit je bijvoorbeeld al goed. Andere producten die rijk zijn aan vitamine c zijn sinaasappels, kiwi’s, aardbeien en aardappels. Wanneer je meer vitamine c binnenkrijg dan nodig, is dit niet gelijk een probleem. In veel gevallen plas je deze namelijk gewoon weer uit. Maar een extreem overschot aan deze voedingsstof kan wel voor problemen zorgen. Het kan namelijk zorgen voor darmklachten. Het is dus goed om soms wat extra vitamine C te nemen, maar overdrijf niet!

2. Goed voor je huid

Niet alleen ons immuunsysteem, maar ook onze huid wordt heel blij van vitamine C. Wanneer je namelijk dagelijks genoeg van deze stof binnenkrijgt, kan dat het verouderingsproces van je huid vertragen. Dit komt omdat de voedingstof het lichaam beschermt tegen schadelijke vrije radicalen van buitenaf. Daarnaast stimuleert deze vitamine de aanmaak van collageen; een stof die ervoor zorgt dat je huid zacht en soepel blijft.

3. Draagt bij aan gezond haar

En tekort aan vitamine C is een bekende oorzaak van haaruitval, net als een ijzertekort. IJzer onderhoudt namelijk haarwortels en vitamine C zorgt er weer voor dat je lichaam ijzer beter op kan namen. Dus voor je gelijk naar dure shampoos grijpt, is het misschien een idee om eerst je dieet eens kritisch onder de loep te nemen. Misschien ben je meer gebaat bij een zak spruitjes, sinaasappels of kiwi’s om van je haarproblemen af te komen.

4. Tijdens het koken verlies je veel vitamine C

Vitamine C is één van de vitamines die oplosbaar zijn in water. Tijdens het koken van aardappelen, broccoli en spruitjes gaan daardoor veel vitaminen verloren in het kookvocht. Wil je zoveel mogelijk vitaminen behouden? Gebruik dan tijdens het koken zo min mogelijk water (bijvoorbeeld door te stomen) en snijd je groente niet te klein. Daarnaast is deze vitamine ook heel gevoelig voor verhitting. Laat je groentes dus niet te lang op het vuur staan.

Lees ook
Gaan vitamines en mineralen ‘kapot’ in de magnetron?

Bron| GezondNu
Beeld| iStock

Ook interessant