Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 5 feitjes over slaap en dromen wist je vast nog niet

slapen-slaap-genoeg.jpg

Slaap is een belangrijk onderdeel van ons leven en cruciaal voor een goede gezondheid. Gek eigenlijk, dat er dan nog zo veel dingen zijn die we er niet over weten. Wij gingen op zoek naar de meest verrassende feitjes over slaap.

Hoeveel uren moeten we nou écht slapen? Wat is een ‘goede nachtrust’?  En het hoe zit dat eigenlijk met dromen? De antwoorden zullen je verbazen.

De vreemden in je dromen zijn geen vreemden

Alle mensen die je in je droom tegenkomt, heb je al eens eerder gezien. Je brein is er namelijk niet toe in staat zelf gezichten te bedenken. Misschien wierp je op straat één snelle blik op iemand, wiens gezicht je een seconde later alweer vergeten was. Je brein gooit namelijk alle nutteloze informatie meteen weer weg. In je onderbewuste blijft deze herinnering echter wel hangen Wanneer je brein ’s nachts door alle informatie van de voorgaande dag gaat, kan de ‘vreemde’ via je dromen terugkeren. Bizar toch? En een beetje eng…

Kwaliteit net zo belangrijk als kwantiteit

Soms kun je in een nacht meer dan acht uur slapen, en tóch voel je je de volgende dag moe en chagrijnig. Dat is niet zo vreemd als je misschien denkt. De kwaliteit van je slaap is minstens zo belangrijk als de kwantiteit. Dan kun je misschien wel extra lang slapen, maar als de kwaliteit van je slaap niet goed is voel je je toch nog moe.

Het natuurlijke ritme van je slaap bestaat uit een fase inslapen, lichte slaap, diepe slaap en vervolgens je REM-slaap. In die laatste twee fases herstellen je cellen, versterkt je immuunsysteem, en vindt het emotionele verwerkingsproces plaats. Kom je niet tot die fases, of worden deze verstoord, dan slaap je minder goed. Wanneer je gaat slapen met alcohol in je systeem kom je ook niet in de REM-slaap. Daarom slaap je met een drankje op misschien wel langer, maar niet beter.

Dromen in zwart-wit

Droom jij in zwart-wit of in kleur? Het kan namelijk allebei. Zo’n twaalf procent van de mensen droomt in zwart-wit. Maar nu komt-ie: voor de komst van kleurentelevisie droomde vijfenzeventig procent van de mensen in zwart-wit. De beelden die we dagelijks zien zijn dus van invloed op de ‘beeldkwaliteit’ van onze dromen.

‘Elk uur op de klok zien’ is onzin

Vreselijk, die nachten die voorbijkruipen. Je valt maar niet in slaap en elke keer dat je op de klok kijkt, word je alleen maar gefrustreerder. “Ik heb echt élk uur op de klok gezien,” zucht je vervolgens de volgende ochtend tegen je collega’s. Maar we hebben goed nieuws voor je: dit is niet zo. Je dénkt misschien dat je de hele nacht hebt wakker gelegen, maar in werkelijkheid heb je waarschijnlijk grote delen van de nacht in lichte slaap doorgebracht. Tijdens deze lichte slaap kun je horen, denken en ruiken. Hierdoor lijkt het alsof je wakker bent, terwijl je toch uitrust.

Acht uur slaap nodig hebben is een mythe

Je hoort het vaak: acht uur is het perfecte aantal uur slaap voor een volwassen persoon. Slaap je minder dan dat, moet je je zorgen gaan maken. Maar ook dat is onzin. Iedereen is verschillend, en iedereen heeft ook een ander aantal uur slaap nodig. Alles tussen de drie en elf uur is mogelijk, volgens slaapexpert Neil Stanley. Misschien voel jij je met vijf uurtjes slaap prima, terwijl je partner eigenlijk tien uur moet slapen. Dwing jezelf daarom niet om meer of minder te slapen omdat dat van je verwacht wordt: luister goed naar je eigen lichaam en je ritme zal op een natuurlijke manier op zijn plaats vallen.

Bron | hln.be, ELLE
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant