Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze feiten over je hartslag wil je weten

vrouw-mediteren.jpg

Je hartslag is het aantal keren dat je hart klopt per minuut. Daarnaast is je hartslag een belangrijke indicator voor de gezondheid van je hart en hartvaten. Er zijn een aantal feiten over je hartslag die handig zijn om te weten.

Zoals de gemiddelde hartslag in rust, tijdens het sporten, en nog een aantal feiten.

Hartslag in rust

Zoals je waarschijnlijk zelf al merkt is het een feit dat wanneer je stil zit, je een rustige hartslag hebt en zodra je actief bent je hartslag omhoog gaat. Als je rustig op de bank of aan tafel een boekje leest, is je hartslag volgens de Hartstichting in rust tussen de zestig en honderd slagen per minuut. Als je een lage hartslag hebt in rust, heeft je hart minder slagen per minuut nodig om het bloed in je lichaam rond te pompen. Je hart werkt dan efficiënt.

Hartslag bij inspanning

Als je intensief beweegt, gaat je hartslag omhoog. Tijdens het sporten heeft je lichaam namelijk meer zuurstof en voedingsstoffen nodig, dan wanneer je rustig zit. Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger de hartslag. De maximale hartslag verschilt per persoon, maar kan oplopen naar 160 tot 180 slagen per minuut. Als je regelmatig intensief beweegt, zal je actieve hartslag uiteindelijk ook afnemen. Je hart leert namelijk om efficiënter te werken.

Lees ook
Déze 7 symptomen kunnen wijzen op een te lage hartslag

Verschil hartslag man en vrouw

Vrouwen hebben per minuut een hogere hartslag in rust dan mannen. Bij vrouwen is het gemiddeld 76 slagen per minuut en bij mannen ligt de gemiddelde hartslag rond de 68 slagen per minuut. Mannen hebben namelijk meer spieren en zijn vaak zwaarder dan vrouwen, waardoor ze een lagere hartslag hebben. Het hart van de mannen pompt per hartslag meer bloed door het lichaam dan bij vrouwen, waardoor het lichaam meer zuurstof en voedingsstoffen nodig heeft.

Maximale actieve hartslag berekenen

Het is belangrijk dat je hartslag niet té hoog oploopt. Om je maximale actieve hartslag te berekenen kun je de formule van The Centres for Disease Control and Prevention (CDC) gebruiken. Gebruik het getal 220 en trek daar je leeftijd vanaf. Van de uitkomst van deze som probeer je binnen 60 tot 75 procent te blijven om een gezonde hartslag te behouden. Om je normale hartslag te kunnen meten kun je een sporthorloge of je eigen vingers gebruiken. Leg hiervoor je wijsvinger en middelvinger naast je luchtpijp in je hals en tel het aantal slagen dat je gedurende vijftien seconden voelt. Doe dit getal keer vier om erachter te komen hoe vaak je hart slaat binnen een minuut. Je hartslag in rust kun je het beste meten, nadat je wakker bent geworden.

Lees ook
Zó train je je hart om beter om te gaan met stress

Is mijn hartslag normaal?

Het is normaal dat je hartslag op stressvolle momenten hoger is dan normaal. Houd dit wel goed in de gaten, want het kan een indicatie zijn dat je het rustiger aan moet doen. Ook wanneer je hartslag tijdens een work-out of de trap oprennen omhoog schiet, is het belangrijk om rust te houden. Hier kun je lezen wanneer je hartslag in rust normaal is. Maak je je zorgen om (de hoogte van) je hartslag? Maak dan een afspraak bij de huisarts. Hij of zij kan je adviseren en je, wanneer nodig, doorsturen naar een cardioloog voor vervolgonderzoek.

Beweging is goed voor je hart

Of het nu een work-out is of een stevige wandeling: elke beweging is goed voor je hart en zorgt ervoor dat je bloed beter wordt rondgepompt in je lichaam. Door regelmatig je hartslag in de gaten te houden, kun je de gezondheid van je hart en hartvaten beter monitoren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Hartstichting
Beeld | Getty Images

Margriet Extra: Gezond leven ligt nu in de winkel! Met álles over gezond & leuker ouder worden, zoals: zo houd je nu je weerstand op peil, complete vitaminewijzer, dossier lekker slapen (met tips van een therapeut), zes pagina’s puzzelen en nog véél meer. Haal de special snel in huis of bestel hem online zonder verzendkosten via deze link.

Ook interessant