Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít zijn de feiten en fabels rondom voeding en het coronavirus

dit-zijn-de-feiten-en-fabels-rondom-voeding-en-het-coronavirus.jpg

Superfoods, voedingssupplementen en ‘weerstandverhogende’ groenten: sinds het coronavirus Nederland bereikte hebben we al heel wat claims over voeding en het virus voorbij horen komen. Maar welke daarvan zijn fabels, en wat zijn de echte feiten?

We zetten de meest besproken beweringen rondom voeding en het coronavirus voor je op een rij én laten weten of het een feit of een fabel is.

Fabel: heet water drinken beschermt tegen het coronavirus

De gedachte achter deze uitspraak is dat het virus de warmte van het water niet zou kunnen overleven, zegt Nicole Hendriks, diëtist en voedingsexpert van het Maastricht UMC+ tegen de website Gezond Idee. Zo werkt het alleen niet: het virus zit vooral in je neus, luchtpijp en longen. Plekken waar water wanneer jij het drinkt niet komt, dat gaat namelijk via je slokdarm naar je maag.  Dat heet water je beschermt tegen het coronavirus is dus duidelijk een fabel. En gevaarlijk ook nog: het drinken van heet water kan er voor zorgen dat je slokdarm, tong of lippen verbranden.

Fabel: ijskoud water of water met zout of azijn kan je beschermen

Het idee hier is vergelijkbaar met het hete water: de kou, het zout of zuur in het water zou het coronavirus onschadelijk maken. Het zou zo niet kunnen overleven in je mond, en dus zou je niet besmet raken. Maar ook hier geldt weer hetzelfde: het virus zit in je neus, longen en luchtwegen, niet in de slokdarm of maag. Ook dit werkt dus niet, zegt de diëtist.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Twijfelgeval: Echinacea en groenten uit de lookfamilie (zoals knoflook) beschermen tegen het coronavirus

Er zijn onderzoeken die laten zien dat plantenextracten zoals Echinacea zwakke gunstige effecten hebben op het voorkomen van verkoudheden. Ook kunnen ze mogelijk iets verzachtend werken, maar hoe dat zit is nog niet duidelijk genoeg. Ook voor de groentesoorten uit de lookfamilie is er nog niet genoeg bewijs om te kunnen zeggen dat het gebruikt kan worden om het virus daadwerkelijk te voorkomen.

Fabel: Koolhydraatarm eten stimuleert je immuunsysteem

Hoewel een koolhydraatarm dieet voor sommige mensen een positief effect heeft op de spijsvertering en het lichaamsgewicht, zijn de effecten van dit dieet op het immuunsysteem (nog) niet bekend. Dat je beter beschermd bent tegen het coronavirus door koolhydraatarme voeding te eten, is dus een fabel.

Feit: Extra vitamine D verlaagt het risico op luchtweginfecties

Als je langdurig voldoende vitamine D gebruikt, kan het risico op luchtweginfecties verminderen. Met hoeveel procent dit risico zakt is niet bekend, maar het zou een kleine vermindering zijn. In principe krijg je met een gezond voedingspatroon én voldoende daglicht al voldoende vitamine D binnen. Voor bepaalde groepen is het echter wé slim om een supplement te nemen. Het gaat dan om jonge kinderen, vrouwen ouder dan 50 jaar en mannen ouder dan 70 jaar, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buitenkomen en zwangere vrouwen. Zeker nu is het dus verstandig om wanneer je in die risicogroepen valt, te zorgen dat je vitamine D-niveau op orde is.

Lees ook: Onderzoekers vinden belangrijke link tussen vitamine D-tekort en coronavirus

Feit: Een gezond dieet is belangrijk, vooral in coronatijd

Hoewel een gezond leefpatroon en een gevarieerd dieet in het algemeen natuurlijk bijdragen aan een betere weerstand en gezondheid, is er dus geen bewijs dat bepaalde voeding, een superfood of supplement je echt kan beschermen tegen het coronavirus. Vitamines zoals B6, B12, C en D dragen bij aan een goede werking van je immuunsysteem. Ook mineralen zoals ijzer en zink spelen hierbij een rol. Bij een gezond dieet krijg je daar in principe voldoende van binnen. Alleen als je in een risicogroep valt kan het wél nodig zijn om supplementen te nemen. Denk bijvoorbeeld aan ouderen, kinderen of mensen met bepaalde aandoeningen waardoor het afweersysteem minder sterk is.

Het advies om je weerstand te onderhouden van de diëtist is dan ook: “Gezond eten, voldoende beweging, voldoende nachtrust, niet roken en matig zijn met alcohol.” Het virus zal je daarmee trouwens niet voorkomen, benadrukt ze. Maar een goed immuunsysteem helpt je wél sneller te herstellen na een besmetting.

Bron | Maastricht UMC
Beeld | iStock

Ook interessant