Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Feiten en fabels over trainen en vetverbranding

vrouw-opdrukken.jpg

Door te trainen zorg je ervoor dat je fitter en sterker wordt en dat je lichaam er strakker uit gaat zien. Maar hoe zit het dan precies met het verbranden van vet? Zes vragen en antwoorden.

Verandert vet in spieren door te trainen?

Nee. Spieren bestaan uit een andere substantie dan vet. Vet verandert dus niet in spieren. Door het verhogen van je percentage spierweefsel en het verminderen van vetweefsel gaat je lichaam er strakker uitzien. Spierweefsel bouw je op door een goed trainingsschema te volgen. Vetweefsel verminder je door je voeding aan te passen.

Is trainen met elektrische spierstimulatoren voldoende?

Nee. De elektrische stroom laat je spieren weliswaar samentrekken, maar dit zorgt helaas niet voor voldoende resultaat.

Werkt spiertraining het best om vet te verliezen?

Ja. Conditietraining is belangrijk, maar spiertraining wordt al jarenlang sterk onderschat. Spieren verbruiken energie, ook in rust. Dus een hoger percentage spierweefsel helpt je om je gewicht onder controle te houden.

Moet je voor een slanke buik een laag vetpercentage hebben?

Ja. Buikvet krijg je (helaas) niet weg door veel buikspieroefeningen te doen. De buikspiertraining maakt je spieren wel sterker, maar die worden pas zichtbaar zodra je vetpercentage lager wordt. Meer calorieën verbruiken en minder eten dus. Dat geeft resultaat!

Zijn BodyBalance, Pilates en yoga intensief genoeg om vet te verbranden?

Ja en nee. Je spiermassa zal toenemen en daardoor wordt er meer energie van je lichaam gevraagd. Om deze energie te verkrijgen, wordt het vet in je lichaam aangesproken. Veel vet verlies je hier echter niet mee.

Gaan goede voeding en trainen hand in hand?

Ja. Het is niet zo dat je alles kunt eten als je maar genoeg traint. Goede voeding en genoeg trainen. Die combinatie werkt het best.

Ook interessant