Feit of fabel: zijn bananen ongezond als je diabetes type 2 hebt? Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Feit of fabel: zijn bananen ongezond als je diabetes type 2 hebt?

In bananen zit relatief weinig vitamine C, maar wel veel voedingsvezels, kalium en zetmeel. Dat zetmeel wordt tijdens het rijpen omgezet in suikers. En door die zoete smaak vraag je je wellicht af: hoe ongezond zijn bananen eigenlijk als je diabetes type 2 hebt?

Is het erg als je dagelijks een banaatje eet of valt dat wel mee?

Zijn bananen ongezond voor mensen met diabetes type 2?

Bananen zijn hartstikke lekker en er zitten ook een hoop gezonde ingrediënten in, maar daarnaast is de gele vrucht ook een grote suikerbom. Zo bevat een banaan per 100 gram 15,5 gram aan suikers, terwijl bijvoorbeeld frambozen per 100 gram 4,5 gram suiker bevatten. En die suiker in een banaan heeft weer invloed op je bloedsuikerspiegel. Door deze gele suikerbom kan je bloedsuikerspiegel namelijk gaan pieken, terwijl het bij diabetes type 2 erg belangrijk is om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Hoe stabieler de waardes, hoe kleiner de kans op diabetesklachten.

Toch maakt dat bananen daardoor niet per se ongezond voor mensen met diabetes type 2. Volgens het Diabetes Fonds kun je bananen blijven eten, zo lang je dit wel met mate doet. Je kunt bij diabetes type 2 bijvoorbeeld beter meer groente, en minder fruit eten. Wel is het voor zowel mensen met als zonder diabetes gezond om dagelijks twee stuks fruit te eten.

Lees ook:
Doe jij dit ook al je hele leven verkeerd? Zó moet je een banaan pellen

Bewust kiezen

Het Diabetes Fonds adviseert wel om te letten op de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt als je insuline of andere medicatie gebruikt. Let op hoe hoog je bloedsuikerspiegel is op het moment dat je een stuk fruit wil eten. Is je bloedsuikerspiegel al aan de hoge kant? Dan is een banaan op dat moment niet de beste keuze. Wil je toch graag een banaan eten? Kies dan voor een banaan die nog niet helemaal rijp is. Hoe geler een banaan is, hoe rijper. En hoe rijper, hoe meer zetmeel omgezet is in suikers. Daarnaast kun je een banaan bijvoorbeeld ook combineren met een beetje yoghurt of een bakje havermout om de suikerpiek van de gele vrucht iets meer te verminderen.

Bron | Gezondnu, Diabetes Fonds, Voedingscentrum, Voluit leven met diabetes
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden