Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Feit of fabel: van citroenen val je af

feit-of-fabel-van-citroenen-val-je-af-jpg.jpg

Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders gelooft dat je van citroen- en grapefruitsap afvalt doordat het je vet massa afbreekt. Helaas is hier geen wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Deze stelling kan dus naar het rijk der fabelen verwezen worden. Er zijn tal van deze wijsheden die we zo vaak gehoord hebben dat we ze als waarheid zijn gaan zien. De opmerkelijkste op een rij:

Van veel water drinken val je af
Het enige waar je van afvalt is minder eten en meer bewegen. Vaak wordt water in verband gebracht met afvallen, maar dit gaat alleen op als de frisdrank of andere calorierijke dranken worden vervangen door water.

Te zwaar door zware botten
Te zwaar zijn betekent vooral overmatig lichaamsvet. Het gewicht van botten verschilt niet veel tussen mensen, de uitdrukking ‘ik heb zware botten’ kan je dus net zo goed vervangen door ‘ik heb grote tanden’ of ‘ik heb zwaar haar’.

Cola bevat meer suiker dan vruchtensap
Vruchtensap en frisdranken bevatten ongeveer evenveel calorieën en suiker. Toch kun je beter een glas (verse) vruchtensap nemen, het bevat meer voedingsstoffen zoals vitamine C.

Je valt af door meerdere kleine maaltijden gedurende de dag te eten
Hoe vaak je eet is niet van belang maar hoeveel calorieën je binnen krijgt wel, dit is bepalend voor een toe- of afname in je gewicht

Koolhydraten kun je het beste vermijden, dit zijn dikmakers
Ook als je op dieet bent heb je nog steeds koolhydraten nodig (brood, aardappelen, rijst). Deze zijn essentieel en horen bij een gezond voedingspatroon, de aanbeveling is om 40 tot 70% van je voeding uit koolhydraten te halen. Wil je afvallen kies dan langzaam verteerbare koolhydraten zoals volkoren brood, volkoren pasta en zilvervlies of meergranenrijst, deze bevatten veel goede voedingsstoffen en zijn vezelrijk waardoor je minder snel honger krijgt.

Alles wat je na 8 uur s ’avonds eet dat verbrand je niet meer
Ook hier geldt: het tijdstip is niet belangrijk maar de hoeveelheid wel. Als je meer eet dan je verbrandt dan kom je aan, ongeacht het tijdstip.

Ook interessant