null Beeld Getty Images/EyeEm
Beeld Getty Images/EyeEm

Feit of fabel: is lijnzaad gezond?

Je hebt er vast wel eens van gehoord: lijnzaad. Het zou een zogenoemde superfood zijn, goed voor je hart, bloedvaten en je stoelgang. Maar klopt dat wel? We zochten het voor je uit. Is lijnzaad echt zo gezond of kleven hier ook nadelen aan?

En kun je dan het beste gebroken, gemalen, of hele lijnzaad gebruiken?

Wat is lijnzaad?

Voordat we dieper in gaan op of lijnzaad wel of niet gezond is, is het allereerst belangrijk om te weten wat dit eigenlijk is. Lijnzaad is een klein zaadje afkomstig van de vlasplant. Daarom wordt het ook wel vlaszaad genoemd. Het heeft een nootachtige, lichtelijk bittere smaak.

Is lijnzaad gezond?

Volgens lijnzaadfans zou dit kleine zaadje ontzettend gezond zijn, en zelfs onder de categorie superfood vallen. Lijnzaad is klein, maar zit vol met het omega-3-vetzuur alfa-linoleenzuur. En dat is goed voor je hart en bloedvaten. Daarnaast zit er in lijnzaad zink, kalium, calcium, magnesium en vitamine B1 en B2. En ook dat draagt bij aan allerlei verschillende gezondheidsvoordelen voor je lichaam. Tevens is lijnzaad vooral heel rijk aan vezels die zich in je darmen voltrekken met vocht. Dit stimuleert de darmpassage, waardoor het je stoelgang bevordert. Daarnaast zorgen die vezels voor een verzadigd gevoel én zou het zelfs een reinigende werking op je darmen hebben.

Daarnaast bevat lijnzaad polyfenolen, die rijk zijn aan antioxidanten. En ook dat is goed voor je lichaam. Als laatste zorgen de vezels in lijnzaad dat je minder snel suikers opneemt in je bloed, waardoor je minder snel last kunt krijgen van bloedsuikerschommelingen.

Lees ook: Wanneer heb je eigenlijk een ‘normale’ bloedsuikerspiegel?

Niet te veel

Het lijkt er dus op dat lijnzaad heel gezond is en die titel superfood verdient. Toch waarschuwt het Voedingscentrum om ondanks al die gezondheidsvoordelen lijnzaad maar met mate te gebruiken. Dat komt omdat lijnzaad ook cyanogeen bevat. Je lichaam kan dit omzetten in de gifstof cyanide (blauwzuur). Een te hoge dosis van deze gifstof kan je ademhaling belemmeren en zelfs een hartstilstand tot gevolg hebben. Daarbij geldt: hoe fijner gemalen lijnzaad je eet, hoe groter de kans op een schadelijke verbindingen.

Het advies van het Voedingscentrum luidt daarom om lijnzaad tijdelijk te gebruiken en per dag 15 tot 45 gram gebroken lijnzaad te gebruiken, dat zijn ongeveer één tot twee eetlepels. Dit zou geen problemen moeten geven. Gebruik je 45 gram per dag? Probeer dit dan over drie porties over de dag te verdelen, in plaats van in een keer. In vlierbessen, cassave en bittere amandelen zit ook cyanogeen.

Gebroken lijnzaad

Wil je de gezondheidsvoordelen van lijnzaad zelf ervaren? Dan kun je het beste voor gebroken lijnzaad kiezen. Hierbij neem je de voedingsstoffen beter op. Heb je ongebroken lijnzaad? Dan wordt het zaad niet verteerd en verlaat dit je lichaam weer in zijn geheel. Je kunt de hele variant ook zelf breken door dit kort in de keukenmachine te doen of met een vijzel te breken. Het is het beste om lijnzaad niet te verhitten, maar bijvoorbeeld aan je kwark, pap, smoothie of salade toe te voegen. Ook kun je de gemalen lijnzaad het beste laten staan.

Bron | Gezondheidsnet, Het Voedingscentrum

Beeld | Getty Images

null Beeld

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Maryse de BruijneGetty Images/EyeEm

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden