Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Feit of fabel: ‘Ik val niet af omdat ik zware botten heb’

vrouw-denken.jpg

Er bestaan behoorlijk wat mythen over hoe je kilo’s kwijtraakt. Of je koolhydraten nou zo veel mogelijk moet laten staan of juist moet eten, bijvoorbeeld. En of eten na acht uur ’s avonds wel een goed idee is. Misschien wel de meest gehoorde mythe: zware botten zorgen ervoor dat je veel blijft wegen, hoe hard je ook lijnt. Tijd om dit soort mythen over afvallen voor eens en altijd te ontrafelen!

Je hebt ze vast weleens voorbij horen komen, dit soort zogenaamde feiten over wat je allemaal wel en vooral niet moet doen om gewicht te verliezen en over aanleg om meer te wegen dan een ander (de zware botten). Maar: hoe zit het nu echt? We vroegen het de makers van Weight Watchers. Hieronder vind je de reactie van deze afvalspecialisten op zeven veel gehoorde mythen.

Mythe 1: ‘Schrap vetten van je menu en je valt af’
Zo zit het: vet is voor ons lichaam een bron van vitamine A, D, E en essentiële vetzuren zoals omega-3 en 6. Deze gezonde vetten moet je zeker niet van je menu schrappen. Een goede bron van essentiële vetten zijn bijvoorbeeld de meeste oliesoorten (uitgezonderd kokos- en palmolie), noten, zaden en vette vissoorten.
Er bestaan ook ongezonde vetten, de verzadigde vetten. Die verhogen het risico op hart- en vaatziekten. Maak dus slimme keuzes. Je kunt de inname van ongezonde vetten ook verminderen door over te stappen op magere zuivelproducten en door minder koek en gebak, vet vlees, broodbeleg en gebakken en gefrituurde producten te eten.

Mythe 2: ‘Ik kan niet slank worden, omdat ik zware botten heb’
Zo zit het: sorry dames, zware botten bestaan niet. Overgewicht betekent simpelweg dat je meer weegt dan, gezien je lengte, goed is voor je gezondheid. Met het gewicht van je botten heeft dat niets te maken. Overgewicht bestaat bij de meesten van ons vooral uit extra lichaamsvet. Het gewicht van de botten van verschillende mensen verschilt echt niet veel, al is het wel afhankelijk van je lengte. Hiermee wordt ook rekening gehouden bij de berekening van je Body Mass Index (BMI).

Mythe 3: ‘Om af te vallen moet je ‘diëten’’
Zo zit het: een streng dieet waarmee je in twee weken zes kilo afvalt klínkt misschien aantrekkelijk, maar uiteindelijk is het vaak gedoemd te mislukken. Slechts een klein percentage mensen kan langdurig of oneindig lang een dieet volgen. ‘Op dieet gaan’ roept vaak een gevoel op van: ik mag niets, waardoor je er snel genoeg van zult hebben en de kilo’s er zo weer aan zitten. Richt je aandacht liever op gezonde eetgewoonten en voldoende lichaamsbeweging, dat kun je wel de rest van je leven volhouden.

Mythe 4: ‘Van maaltijden overslaan en zo weinig mogelijk eten val je meer en sneller af’
Zo zit het: langzaam afvallen is de beste manier om op gewicht te komen en te blijven. Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om te functioneren. Als je die niet binnenkrijgt, kan dit je stofwisseling op den duur vertragen. Bovendien zul je, als je niet voldoende eet, de ontbrekende energie mogelijk compenseren door te snacken. Sla je bijvoorbeeld je ontbijt over, dan is de kans groter dat je in de loop van de ochtend extra gaat eten. Ontbijten is zo belangrijk omdat het ons lichaam na het slapen brandstof geeft voor een nieuwe dag. Dus nee, maaltijden overslaan of minder eten betekent niet per se dat je ook sneller afvalt.

Mythe 5: ‘Gewicht verliezen? Stop met koolhydraten’
Zo zit het: het is een fabel dat koolhydraten tot gewichtstoename leiden. Het gaat er juist om wat je met (of op) die koolhydraten doet! Aardappelen zijn geen dikmakers, tenzij je er een vette jus bij serveert of ze gaat frituren. Van pasta word je ook niet dik, al is dat wel afhankelijk van bijvoorbeeld de saus, de soort (wel of niet volkoren bijvoorbeeld) en de hoeveelheid. Ook brood kun je prima blijven eten, tenzij je kiest voor ongezond beleg. Koolhydraten zijn niet je vijand, maar een vriend. Volkoren voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten zorgen ervoor dat je langer een voldaan gevoel hebt, waardoor je kunt afvallen zonder hongergevoel.

Mythe 6: ‘Eten na acht uur is verboden’
Zo zit het: succesvol gewicht verliezen hangt niet zozeer af van wanneer je eet, maar van wat en hoeveel je neemt. Je lichaam kan geen kloklezen en het is niet bewezen dat eten na een bepaald tijdstip tot gewichtstoename leidt. Toch kan ’s avonds snacken wel een valkuil zijn. Daarna doe je over het algemeen niets meer om de energie kwijt te raken die je hebt binnengekregen. En de nootjes of chips gaan  ongemerkt snel op als je lekker voor de tv zit…

Mythe 7: ‘Fitness maakt breed en zorgt ervoor dat je alleen maar meer gaat wegen’
Zo zit het: nog steeds weerhoudt dit oude fabeltje vrouwen ervan om aan krachttraining te doen. Wist je dat spierweefsel meer energie verbruikt, wat resulteert in een gunstigere stofwisseling en helpt om meer calorieën te verbranden? Zelfs als je lichaam in rust is. Krachttraining leidt dus tot een slanker silhouet, en juist niet tot het tegenovergestelde.

Lees ook

Waarom je echt áltijd met de deuren dicht moet slapen
Rotklusje? De afzuigkap schoonmaken was nog nooit zo makkelijk!
Dit is de vieste plek op het toilet (en het is niet de wc-bril!)

Bekijk ook:

Meer artikelen van Margriet lezen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief 

Ook interessant