Gezondheid

Feit of fabel: koffie voorkomt ziektes

koffie-gezond.jpg

Is koffie gezond of niet? Op grond van wetenschappelijk onderzoek uit de laatste jaren mag je concluderen dat het geliefde bakje troost zo slecht nog niet is.

Koffie-gezond

In de afgelopen 30 jaar zijn vele duizenden onderzoeken gedaan naar de effecten van koffie op het menselijk lichaam. Hoewel in het verleden sommige studies tegenstrijdige resultaten opleverden, wordt er in veel studies beweerd dat de consumptie van koffie de kans verkleint op de ziektes Alzheimer, Parkinson, Diabetes mellitus en zelfs sommige vormen van kanker. Koffie kan geheugenfuncties verbeteren en levert belangrijke anti-oxydanten, vergelijkbaar met die van pure chocolade en bosbessen.

4 redenen om dagelijks koffie te drinken:

Koffie remt Alzheimer
Een reeks van studies in de afgelopen jaren lijkt een sterk verband aan te tonen tussen het drinken van koffie en een lagere kans op de ziekte van Alzheimer op latere leeftijd. Een onderzoek van de Universiteit van Zuid-Florida deed daar enkele maanden geleden nog een flink schepje bovenop: koffie zou alzheimer zelfs kunnen genezen. De studie werd uitgevoerd bij muizen. Bij mensen zou het drinken van 5 koppen koffie per dag klontering van het schadelijke amyloïde-eiwit in de hersenen kunnen stopzetten. De betrokken wetenschappers zeggen dat er meer onderzoek nodig is en dat cafeïne mogelijk als medicijn zou kunnen worden ingezet tegen Alzheimer.

Koffie en de bloeddruk
In tegenstelling tot wat lange tijd is gedacht heeft koffie bij gezonde mensen niet of nauwelijks een effect op de bloeddruk. Wel kan de bloeddruk door de cafeïne iets verhoogd raken bij mensen die zelden of geen koffie drinken en dan ineens enkele koppen drinken. Het kan bij hen ook de hartslag versnellen. Als het lichaam gewend is aan koffie verdwijnt ook de licht bloeddrukverhogende werking, zeggen wetenschappers. Bij mensen met hoge bloeddruk kan cafeïnehoudende koffie de bloeddruk wel permanent iets ophogen. Koffie zonder cafeïne is dan misschien een oplossing.

Alerter door koffie
Cafeïne stimuleert het centraal zenuwstelsel. Het verbetert de concentratie, de geheugenfuncties en het vermogen om logisch te redeneren. Koffie verhoogt de reactiesnelheid en maakt het voor de hersenen makkelijker om te schakelen tussen verschillende taken. Maar neem je in korte tijd een grote dosis cafeïne, dan schiet je je doel voorbij. Het wordt dan juist moeilijker om je te concentreren en rustig te blijven. Koffie is ook niet bevorderlijk voor de slaap. Cafeïne blokkeert namelijk de werking van adenosine, een stof in je lichaam die zorgt dat je slaperig wordt.

Koffie vergroot snelheid en uithoudingsvermogen
Hoewel cafeïne in de sportwereld bij kleine hoeveelheden niet wordt gezien als een drug, kan de cafeïne in koffie wel degelijk de snelheid en de contractiesterkte van spieren vergroten. Uit onderzoek blijkt dat spieren dankzij cafeïne minder snel vermoeid raken en een groter uithoudingsvermogen hebben. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de calciumhuishouding in spiercellen. De reactiesnelheid en sterkte van spieren van geoefende sporters verbetert volgens wetenschappers merkbaar door een half uur tot een uur voor het sporten 2 tot 4 kopjes koffie te drinken.

Bron: dokterdokter.nl

Ook interessant