Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Faalangst: hoe kun je het herkennen en wat kun je ertegen doen?

faalangst-hoe-kun-je-het-herkennen-en-wat-kun-je-doen.jpg

Piekeren, buikpijn, uitstelgedrag en slecht slapen: misschien denk je dat het er ‘gewoon’ bij hoort als er bijvoorbeeld een belangrijke deadline op je planning staat, maar het kunnen ook tekens zijn dat je last hebt van faalangst. Maar wat is dat nou eigenlijk en kun je hier ook iets tegen doen?

Last van ‘gezonde’ spanning of heeft dat angstgevoel je echt in zijn greep? 

Wat is faalangst?

Zoals de term al zegt is faalangst letterlijk de angst om te falen. Dit kan optreden als je een bepaalde belangrijke taak of deadline hebt, waarbij iets van jou wordt verwacht. Vaak is hier ook een beoordeling aangekoppeld. Bij faalangst heb je vaak voorafgaand aan het belangrijke moment al last van angst.

Zo kun je bijvoorbeeld het idee krijgen dat je een black-out gaat krijgen of dat het je toch niet zal lukken. Vaak presteer je door faalangst minder goed en kun je zelfs volledig blokkeren. Er is dus geen sprake meer van die ‘gezonde’ spanning, doordat de angst het echt overneemt. Er zijn drie soorten faalangst te onderscheiden, al hebben veel mensen te maken met een combinatie. 

Faalangst voor cognitieve taken
Allereerst is er faalangst bij cognitieve taken. Dat is de angst om te falen op het gebied van belangrijke taken waarbij je hersenen een grote rol spelen. 

Faalangst bij sociale taken
Ten tweede is er faalangst bij sociale taken. Daarbij gaat het om angst om bijvoorbeeld in het openbaar te spreken. Dat kan bij de bakker zijn, maar bijvoorbeeld ook op een verjaardag, bruiloft of begrafenis. Ook kun je hierbij bang zijn dat andere mensen je niet aardig vinden. Bij faalangst bij sociale taken kun je in sociaal isolement raken, doordat je mensen gaat vermijden.

Faalangst bij motorische taken
Als laatste is er faalangst op het gebied van motorische taken. Daarbij moet vooral je lijf presteren, bijvoorbeeld bij een sportwedstrijd. 

Faalangst herkennen 

Je kunt faalangst vaak herkennen aan zweten, een hoge hartslag, snelle ademhaling, buikpijn, een rood gezicht en vaker naar het toilet moeten. Veel mensen piekeren daarnaast veel en daardoor kan het ook voor een slechte nachtrust zorgen. Ook kun je last krijgen van uitstelgedrag, omdat je jezelf aanpraat dat het je toch niet zal lukken.

Daarnaast zijn mensen met faalangst vaak verlegen en/of teruggetrokken, hebben ze vaak een negatief zelfbeeld en kunnen ze moeilijk met complimenten omgaan. Sommige mensen proberen die spanningen en angst om te falen te verbloemen door juist extra aanwezig te zijn en bijvoorbeeld veel grapjes te maken. In sommige gevallen kan dit zelfs omslaan in agressief gedrag. 

Hoe ontstaat het?

Dat de een meer aanleg heeft voor faalangst dan de ander heeft deels met genen te maken. Je kunt er dus niet zo veel aan doen dat jij sneller bang bent om te falen of meer spanning ervaart dan een ander. Daarnaast kan een negatieve gebeurtenis ervoor zorgen dat je faalangstig wordt.

Ook kan je omgeving invloed hebben. Als er bijvoorbeeld alleen aandacht is voor je prestatie en niet voor al het voorwerk en de inzet, als de focus binnen de werksfeer bijvoorbeeld alleen maar op het succes ligt of er weinig complimenten worden gegeven, kan dat ertoe leiden dat je bang wordt om te falen. 

Lees ook: Voel je angst om alleen te zijn? Dit zijn de symptomen van autofobie

Wat kun je tegen faalangst doen?

Er zijn verschillende manieren om faalangst aan te pakken. Zo helpt het allereerst om lichamelijke ontspanningstechnieken toe te passen. Daarvoor kun je ademhalingsoefeningen doen en je spieren leren ontspannen. Hiervoor kun je ook professionele hulp inschakelen.

Daarnaast is het belangrijk om je denkpatronen te leren beheersen. Vaak roepen mensen dat gevoel van falen bij zichzelf op. Probeer dit gevoel te vervangen door positieve gedachten en geef zo min mogelijk toe aan het angstgevoel. Wees daarnaast kritisch op je negatieve gedachten: hoe reëel zijn je angsten?

Probeer om afleiding te zoeken in de dingen om je heen of met muziek als je het gevoel van angst op voelt komen. Als laatste helpt het om erover te praten. Veel mensen hebben last van faalangst, dus schaam je niet maar maak het bespreekbaar. Dit kan een hoop opluchting bieden. Lukt het je niet (helemaal) om zelf je angsten aan te pakken? Dan kan een professional je helpen.

Bron | Faalangst.nl, Lentis, Vaktherapie
Beeld | Getty Images

Meer weten over faalangst? Dat lees je in de nieuwste Margriet 15! Met daarin ook positief gezondheidsnieuws, een dossier libido & de overgang, alles over spannende nieuwe levensfases en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant