Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zó voorkom je extreme vermoeidheid voor je menstruatie

zo-voorkom-je-extreme-vermoeidheid-voor-je-menstruatie.jpg

Terwijl je menstruatie al geen pretje is, ervaren sommige vrouwen net voor die tijd ook al allerlei klachten. Een veelgehoorde klacht is extreme vermoeidheid. Erg lastig, al helemaal als je wel gewoon moet werken. Maar er is wat aan te doen.

Met deze 5 tips houd je je energieniveau hoog.

Lymfesysteem boosten om vermoeidheid voor je menstruatie tegen te gaan

Om ervoor te zorgen dat je de hele maand energiek blijft, is het belangrijk om je lymfesysteem te blijven boosten. Het zorgt ervoor dat je lichaam blijft ontgiften, wat extreme moeheid tegengaat. Dit doe je door veel water te drinken en vooral genoeg te bewegen. Iedere dag starten met een paar yoga-oefeningen of een blokje om is al voldoende.

Meer eiwitten eten

Gezonde voeding draagt zeker bij aan je algehele gemoedstoestand en dus ook aan je energielevel. Vooral in de ochtend is het aan te raden om te starten met een ontbijt bestaande uit veel eiwitten en gezonde vetten. Deze zijn laag in hun glycemische index, waarmee je bloedsuikerspiegel in balans blijft. Dit zorgt ervoor dat je langere tijd verzadigd blijft, en een langere tijd energie krijgt in plaats van een korte energiepiek en een diep dal.

Lees ook: Gezonde snack: banaan-havermoutballetjes

Minderen met koffie

Koffie geeft energie en maakt je wakker. Voor veel mensen is het kopje koffie in de ochtend dan ook heilig. Maar probeer niet meer dan 2 kopjes per dag te drinken, want dit werkt uiteindelijk averechts. Het kan namelijk zorgen voor bloedsuikerschommelingen en overdadige aanmaak van cortisol. En je raadt het al: ook dat kan extreme vermoeidheid veroorzaken.

Minderen met suiker

Helaas geldt hetzelfde voor suikerrijke voeding. Die lekkere chocoladereep of koek geeft je even energie, maar daarna zul je zonder twijfel een flinke dip ervaren. Het verminderen van suiker zal je bloedsuikerspiegel weer in balans brengen, en dus ook korte metten maken met die nare vermoeidheid. Snacken kun je zeker blijven doen, maar snoep liever verstandiger met een stuk fruit en wat nootjes, rijstwafels met lekker beleg of een paar dadels.

Meer magnesium, ijzer en B12

Tot slot: voor je menstruatie is het nóg belangrijker om voldoende magnesium, ijzer en vitamine B12 binnen te krijgen. Bij een tekort aan deze vitamines en mineralen zul je je al snel onwijs vermoeid voelen. Magnesium en vitamine B12 kun je suppleren, en ijzer kun je gemakkelijk uit voeding halen. Denk hierbij aan groene (blad)groentes, maar ook rode biet, appelstroop en bijvoorbeeld rund- of lamsvlees. Vrees je voor een tekort? Dan is een bezoek aan de huisarts aan te raden.

Bron | Vivonline
Beeld | iStock

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

d

Ook interessant