Gezondheid

Extra vitaminen bijslikken, is dat juist wél of niet goed?

extra-vitaminen-bijslikken-is-dat-juist-wel-of-niet-goed.jpg

Vitaminen kun je in allerlei vormen en maten vinden in elke supermarkt of drogist, dus een extra portie vitaminen is zo genomen. Toch bestaat er nog altijd veel verwarring over, of vitaminen bijslikken nou wel of niet nodig is. Hoe zit dat nou precies?

Extra vitaminen slikken klinkt heel gezond, maar niet voor alle vitaminen geldt dat meer ook beter is.

Geen alternatief voor groenten en fruit

Als eerste moet je vitaminepillen vooral níet zien als een vervanger voor een gezonde levensstijl. Als je gezond wilt leven, zul je er toch écht voor moeten zorgen dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt via je dieet. Je kunt je dagelijkse portie groenten en fruit dus niet vervangen voor een vitaminepilletje. Volgens de Gezondheidsraad zouden we elke dag minimaal 250 gram groente en 200 gram fruit moeten eten. Als je dat doet, zou je in principe voldoende vitaminen binnen moeten krijgen, vooral in combinatie met granen en vlees(vervangers). Ook zou het volgens het Voedingscentrum niet nodig zijn om extra supplementen te nemen, als je een gevarieerd dieet hebt met voldoende groen.

Testen voor tekort

Voordat je zomaar allerlei soorten vitaminen gaat slikken, is het verstandig om te laten onderzoeken of je überhaupt een tekort hebt aan deze stoffen. Vooral als je symptomen hebt van een vitaminetekort is het slim on via je huisarts een bloedtest aan te vragen. Welke klachten bij het tekort horen, hangt af van welke vitamine je mist. Bij extreme vermoeidheid hoort bijvoorbeeld een ijzertekort. Als je vitamine B12 te laag is, kun je last krijgen van tintelingen, een slecht geheugen en depressiviteit. Als blijkt dat je een tekort hebt, kan je huisarts of specialist helpen de juiste hoeveelheid van deze vitamine voor te schrijven.

Risicogroepen

Ook als je in bepaalde risicogroepen zit, kan het volgens het Voedingscentrum echter wel belangrijk zijn om de voeding aan te vullen met bepaalde vitaminen of mineralen. Zo hebben vegetariërs en veganisten vaak extra vitamine B12 of ijzer nodig. Ouderen en kleine kinderen wordt vaak aangeraden om extra vitamine D te slikken. Ook bepaalde medicijnen of een medische aandoeningen kunnen er voor zorgen dat het nodig is om extra voedingssupplementen te slikken.

Lees ook: Deze symptomen kunnen wijzen op een vitamine B12-tekort

Overdosis vitaminen

Je hebt het vast ook regelmatig gehoord: “die extra vitaminen die je niet nodig hebt, die plas je wel weer uit”. Maar is dat ook echt zo? Ja, bij sommige vitaminen is dat wel het geval. Vitaminen kunnen namelijk in water of in vet opgelost worden. De vitaminen die in water oplossen, plas je inderdaad uit of verlaten je lijf via zweet. Daarom is het bijvoorbeeld geen probleem om een extra dosis vitamine C te nemen, als je daar behoefte aan hebt. Maar vitaminen die in vet opgelost worden, kunnen zich opstapelen en dat kan na een tijd voor vergiftiging zorgen. Denk dan bijvoorbeeld aan de vitaminen A, D, E en K. Van die vitaminen kun je dus wel degelijk een overdosis krijgen, en opletten dat je niet over de maximale aanbevolen hoeveelheid heen gaat met je supplementen.

Opletten

Vitaminepillen moet je dus vooral zien als een aanvulling, en niet als een vervanger van de vitaminen die je uit je voeding kunt halen. In principe hebben veel mensen niet per se extra vitaminen nodig, behalve wanneer zij een tekort hebben of in één van de risicogroepen vallen. Als jij wel kiest voor het bijslikken van vitaminen is dat meestal niet ongezond, maar pas wel op dat je geen overdosis krijgt van de vitaminen die niet in water oplossen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Bedrock, Voedingscentrum, Consumentenbond
Beeld | iStock

Ook interessant