Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zó kun je nog eens extra calorieën verbranden tijdens het wandelen

zo-kun-je-nog-eens-extra-calorieen-verbranden-tijdens-het-wandelen.jpg

Zou jij graag wat meer calorieën willen verbranden, maar is wandelen eigenlijk de enige activiteit die je echt leuk vindt? Geen probleem: je kunt namelijk heel makkelijk extra calorieën verbranden, tijdens het wandelen, met de hulp van deze tips.

Je hoeft er niet veel moeite voor te doen, maar je zult wel degelijk resultaat merken!

Waarom wandelen?

Je kunt natuurlijk gaan joggen of fitnessen, als je graag veel calorieën wilt verbranden, maar eerlijk is eerlijk: niet iedereen heeft hier zin in. Wil je op een ‘gemakkelijke’ manier extra calorieën verbranden, dan biedt een lekkere wandeling uitkomst. Wandelen is de minst blessuregevoelige sport en daarnaast is het ook nog eens goed voor je immuunsysteem. Met een wandeling zet je je lichaam letterlijk in beweging. Het bloed wordt beter door je lichaam getransporteerd, afvalstoffen worden afgevoerd en je bevordert zo ook de zuurstofopname. Bovendien gaat de conditie van je longen en hart er op vooruit, als je regelmatig met een flinke pas wandelt.

Voer het tempo op

Als je graag wat meer calorieën wilt verbranden, dan kom je er natuurlijk niet met een slentertempo. Probeer daarom meerder keren, tijdens het wandelen, je tempo even flink op te schroeven. Je hoeft niet te gaan rennen, maar je kunt wel dusdanig snel lopen dat je een beetje buiten adem raakt, of het in ieder geval lekker warm krijgt. Kies er bijvoorbeeld voor om eerst even vijf minuten op een rustig tempo te gaan wandelen, en daarna drie minuten op een heel snel tempo. Als je dit de hele tijd blijft herhalen zul je zeker extra calorieën verbranden.

Lees ook: 6 redenen waarom wandelen in de winter extra goed voor je is

Voeg wat gewichtjes toe

Hoe zwaarder je bent, hoe meer moeite je moet doen om te wandelen en hoe meer energie je dus verbruikt. Wil je aan je gewicht werken, dan doe je er goed aan om wat extra gewicht aan jezelf toe te voegen. Draag bijvoorbeeld een rugzak, waar je wat zware voorwerpen of gewichtjes in doet, of maak wat gewichtjes vast om je enkels en polsen.

Ga niet alleen maar voor vlak en ‘makkelijk’ terrein

Het is natuurlijk het makkelijkst om constant op een vlakke ondergrond te wandelen. Wil je wat aan je lijn doen, dan doe je er goed aan om juist ook in heuvelachtig gebied een wandeling te maken, zodat je heuvel op en heuvel af wandelt. Of maak een flinke strandwandeling en kies dan voor het wat zachtere zand, zodat je meer moeite moet doen om te wandelen. Kies ook voor de wat kleinere, minder begaanbare paden in bossen en duinen. Hiermee daag je je lichaam wat meer uit en span je je automatisch meer in.

Maak er een wedstrijdje van

Als je een beetje competitief bent ingesteld kan het ook heel leuk zijn om met een vriendin of bijvoorbeeld je partner te gaan wandelen er een wedstrijdje van te maken. Probeer elke keer degene te zijn die vooraan wandelt en houd je stappen bij, zodat je aan het einde kan zien wie de meeste stappen heeft gedaan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Mapmyrun, A. Vogel
Beeld | Getty

Ook interessant