Gezondheid

Experts waarschuwen voor streng veganistisch fruitdieet

fruitdieet.jpg

Fruit kan altijd en overal, staat op de site van het Voedingscentrum. Dat passen fruitariërs, die zweren bij het streng veganistische fruitdieet, wel héél extreem toe. Hoe goed, of hoe slecht, is louter fruit eten voor de gezondheid?

Kilo’s bananen, meloenen en andere soorten fruit als ontbijt, lunch én diner – en niets anders dan dat. Nou, vooruit, óók zaden en peulvruchten. Dat is, kort door de bocht, wat je met het fruitdieet kunt eten. Ja, fruit ís gezond, maar gaat dit niet veel te ver? Experts, ook het Voedingscentrum, menen van wel. Ongezond ver…

Simon en Tina

Het Voedingscentrum adviseert om twee porties (200 gram) fruit per dag te eten. Dat zijn bijvoorbeeld een kleine banaan en twee kiwi’s, twee mandarijnen en een peer of een schijf ananas en een mango. Dat zijn dus veel kleinere porties dan de gemiddelde fruitariër eet. Het fruitdieet kwam deze week volop in het nieuws door een spraakmakend interview in de Britse krant Daily Mail met de Vlaamse Simon (26) en de Poolse Tina (39), die samen op Bali wonen en fanatieke fruitariërs zijn. Per dag tikken ze met gemak dertig bananen weg en hopen middels hun Instagramaccount anderen te enthousiasmeren om ook het fruitisme een kans te geven.

Presenting the best bunch of bananas we’ve ever eaten, randomly found on a hunt for morning cocos in Gerik [heading back, Jerantut-Penang stretch] The owner of the fruit stand called them ‘awok lego’ bananas, but for us they fell into the category of what we call apple bananas. Juicy, moist, creamy with tiny seeds inside and a great chewy apple freshness. Think: banana-apple ice cream with arabic gum. The bomb! We bought the whole branch and devoured them over the next days in Penang. Never have we had a better ‘nana. Yes, sometimes they are better than durian! ✨ . . . . #rawfood #rawvegan #durian #801010 #fruitarian #tropicalfruit #cuticutimalaysia #malaysianfood #vegantravel #foodtravel #visitmalaysia #lovetoeat #plantbasedfood #plantbaseddiet #plantpowered #vegandinner #highcarb #superfood #intermittenfasting #edrecovery #fruit #veganmeal #highcarbvegan #exoticfruit #bananas #gerik #banana

Een bericht gedeeld door Rare Fruit Hunters (@fit_shortie_eats) op

Schijf van vijf

Hoewel Simon, Tina en de beweging van het fruitisme zelf erbij zweren dat louter fruit eten helpt bij gewichtsverlies, depressies en chronische ziekten, ontbreekt wetenschappelijk bewijs hiervoor. Het Voedingscentrum noemt dit dan ook ‘gevaarlijke claims’ tegenover het AD. “Over het algemeen geldt: hoe langer je eenzijdig eet, hoe groter de kans op tekorten,” zegt Jasper de Vries van het Voedingscentrum. “Je hebt producten uit elk vak van de Schijf van vijf nodig voor een gezonde evenwichtige voeding. Dertig banen op een dag eten (…) is dan ook geen aanrader.”

Afvallen door het fruitdieet?

Hoogleraar eetgedrag Kees de Graaf van Wageningen Universiteit weet in elk geval zeker dat je niet lang kunt overleven op een fruitdieet, vertelt hij aan het AD. Volgens hem krijg je met louter fruit te weinig eiwitten binnen, waardoor je spiermassa zal afbreken. Ook met het schijnbaar positieve effect van gewichtsverlies maakt De Graaf korte metten. “Suikers maken niet per se dik,” aldus De Graaf. “Je raakt nu eenmaal snel vol als je een kilo appels eet. Maar je krijgt er niet veel energie van.”

Geniet van fruit, maar met mate

Ook gewichtsconsulente Sonja bakker – van de eierkoeken – geeft haar ongezouten mening over het fruitdieet in RTL Boulevard. “Alles wat de natuur je puur geeft, mag je hebben,” omschrijft Bakker het fruitdieet. Dus géén vlees, pasta’s, aardappelen – en sommige fruitariërs zijn zelfs niet happig op groenten. Bakker onderschrijft het belang van het eten van fruit. “Er wordt niet voor niets geadviseerd om van de tweehonderd naar driehonderd gram fruit per dag te gaan, dus van twee naar drie stuks. Maar dit (fruitdieet, red.) is doordraverij,” oordeelt ze. “Je krijgt geen vitamine B12 binnen en minder calcium dan je nodig hebt. Daarbij eet je constant veel (fruit)suikers. Bedenk wat dat met je suikerspiegel doet!”
Net als het Voedingscentrum adviseert Bakker om gevarieerd te blijven eten en niet alleen snelle, maar ook langzame koolhydraten (bijvoorbeeld volkorenproducten, red.) in je eetpatroon op te nemen. “En eet met mate. Op de langere termijn denk ik dat het fruitdieet gevaarlijk is, want je schakelt vitamines uit. Als je er ook nog eens bij sport, is slechts fruit eten gewoon heel slecht voor je gezondheid.”

Bron | Voedingscentrum, AD, RTL Boulevard
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant