Online winkelen met een app. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Expert legt uit: zijn A-merken gezonder dan B- merken?

Huismerken kunnen je een hoop geld besparen in de supermarkt. En met de populariteit van huismerken neemt de kwaliteit toe. Tegenwoordig is er weinig tot geen verschil in smaak met A-merken, maar geldt dit ook voor de voedingswaarden? Of lever je in op je gezondheid? Diëtist Desiré van der Kruk van Jouw foodplan vertelt hier meer over.

Verschillen tussen A-merken en B-merken

De term A-merk wordt gebruikt voor een merk dat grote naamsbekendheid en een goede reputatie heeft. Er wordt veel geïnvesteerd in reclame en marketing. Huismerken, ook wel B-merken genoemd, worden uitgebracht door supermarkten zelf. Producten van het huismerk zijn goedkoper omdat supermarkten deze kosten niet hoeven te maken. Ze zijn wel twintig tot dertig procent goedkoper dan A-merken. Je kunt je dus afvragen of huismerken inferieur zijn aan A-merken.

Natuurlijke of bewerkte producten

Bij onbewerkte of laagbewerkte voedingsmiddelen zul je geen verschil in voedingsstoffen aantreffen. Melk van het huismerk is niet anders dan een pak melk van Campina. Wanneer je een bewerkt product eet, zoals vruchtenyoghurt, dan kunnen de ingrediënten wel afwijken. De vruchtenyoghurt van het A-merk kan bijvoorbeeld duurdere ingrediënten gebruiken, zoals echt fruit in plaats van kunstmatige smaakstoffen. Maar meestal is het verschil minimaal. Je betaalt dan voornamelijk voor het merk.

Onderzoeken over voedingswaarden

Diverse buitenlandse onderzoeken bevestigen dat de voedingswaarden van A-merken en B-merken over het algemeen niet verschillen. Maar geldt dit ook voor Nederlandse voedingsmiddelen? Volgens een Nederlands onderzoek uit 2014 hebben A-merken in Nederland significant minder zout dan huismerkproducten, maar zijn er geen verschillen in calorieën, eiwit, koolhydraten, vet, vezels of toegevoegd suiker. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten over het algemeen veel zout, vooral omdat dit een goedkoop ingrediënt is dat de smaak en textuur van producten verbetert.

Verpakking lezen

Om te bepalen of een product gezond is, dien je op de ingrediëntenlijst te kijken. Hoewel huismerken gemiddeld weinig afwijken van A-merken, kan een afzonderlijk product wel gezonder zijn. In sommige gevallen is het huismerk zelfs gezonder. Het kan bijvoorbeeld minder toegevoegd suiker en zout bevatten. Kies voor je gezondheid met name voor onbewerkte producten zoals groente, fruit, ongezouten noten, magere zuivel en peulvruchten. Wanneer je op de kosten wilt letten, zijn huismerken van dit soort producten vrijwel altijd een gezonde keuze.

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Desiré van der KrukGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden