Expert legt uit: waarom slapen eigenlijk de basis van álle goede voornemens is Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Expert legt uit: waarom slapen eigenlijk de basis van álle goede voornemens is

Een kwart van de Nederlanders vindt het een goed idee om een goed voornemen te kiezen aan de start van het nieuwe jaar. Op de vraag wat het meest belangrijke goede voornemen is, scoort onszelf ‘minder druk maken’ het hoogst. Ook ‘meer bewegen’ (26 procent), en ‘afvallen (24 procent) blijven populaire voornemens. Top ideeën! Maar inderdaad, er is ook een grote ‘maar’: hoe effectief zijn goede voornemens eigenlijk echt? Slaapexpert Alies Coster legt uit waarom goed slapen bovenaan jouw lijstje met goede voornemens zou moeten staan.

Goede voornemens zijn er niet voor niets. Ze komen bij je op, omdat je ontevreden bent over je huidige situatie op een bepaald terrein. Je wil jezelf graag verbeteren op dat vlak. Bij het volhouden van een goed voornemen kan een stok achter de deur en steun uit de omgeving nét het verschil maken. Toch sneuvelen desondanks veel goede voornemens, om specifiek te zijn na ongeveer twee weken. Gelukkig is er hoop: het is namelijk zéker wel mogelijk om je goede voornemens vol te houden, maar daarvoor moet je wel voldoende slapen.

Slapen als basis van goede voornemens

Wil jij minder stressen, meer sporten of afvallen? Goed slapen is de basis van het slagen van goede voornemens. Ook wanneer je in het nieuwe jaar wilt stoppen met roken of geld wil sparen, is een goede nachtrust essentieel. Slaap je niet goed, dan is de kans namelijk 22 procent kleiner dat je je goede voornemens behaalt.

Hoe komt dat nou zo? Je systeem heeft energie nodig om van oude patronen af te wijken en iets anders te doen dan wat je normaal doet. Op wilskracht red je het een tijd om je aan je goede voornemens te houden, maar door slaaptekort mis je de mentale energie die je nodig hebt om voor een langere periode door te zetten.

Drie meest genoemde voornemens

Laten we inzoomen op de drie meest genoemde voornemens van afgelopen jaar.

1. Relaxter leven (27 procent):

Prikkelbaar of gespannen na een korte nacht? Wanneer je uitgerust wakker wordt, pluk je daar de vruchten van. Je denkt bent positiever, vrolijker en maakt je minder zorgen. Een relaxter leven begint bij een goede nachtrust.

2. Meer sporten (26 procent):

Wanneer het aankomt op sport, speelt slaap een grote rol in motivatie, prestaties en blessures. Slaap je goed, dan haal je meer plezier uit het sporten en raak je minder snel geblesseerd, waardoor je het langer volhoudt.

3. Afvallen (24 procent):

Een goede nachtrust is je beste vriend in dit goede voornemen. Dat heeft alles te maken met je hormoonhuishouding. Voldoende slaap zorgt voor een goede balans van de hormonen leptine en ghreline. Deze hormonen regelen je eetlust enerzijds en aan de andere kant zorgen ze ervoor dat je je na het eten verzadigd voelt. Al na één slechte nacht zijn deze systemen ontregeld en eet je dus meer dan je nodig hebt. Daarnaast heeft onderzoek laten zien dat het eten dát je eet, ook nog eens ongezonder is wanneer je slaaptekort hebt.

Slapen op de eerste plek

Zet slapen in 2022 dan ook altijd op de eerste plek, als je je goede voornemens wilt laten slagen. Dat betekent niet dat je feestjes altijd moet overslaan of in de avond nooit meer een blik op je telefoon mag werpen. Een goede nachtrust doet dus wonderen en zou een prioriteit moeten zijn voor iedereen. De basis van een goede nachtrust is je biologische ritme. Je kan hier dus mee beginnen door elke dag op dezelfde tijd op te staan. Sta dan direct op zodra de wekker gaat, maak het licht in je slaapkamer en kom in beweging. Naast dat dit goed is voor je slaapritme (en dus nachtrust), helpt het je ook nog eens om de dag energieker te beginnen.

Een gezonde en relaxte levensstijl zijn mooie voornemens. Maar wanneer je van slapen geen prioriteit maakt, maak je jezelf het een stuk lastiger om ze vol te houden. Maak daarom van slaap je eerste goede voornemen, dan volgt de rest vanzelf. Succes!

Meer lezen van Alies?

Over psycholoog en slaapexpert Alies Coster

alies coster header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

RedactieGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden