Vrouw doet een dutje op de bank Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Expert legt uit: dit gebeurt er als je overdag te veel slaapt

Het kan heerlijk zijn om een dutje te doen tijdens een inkakmoment. Zo net na de lunch is bijvoorbeeld een populaire tijd om te powernappen. Soms kan het voorkomen dat je pas na een paar uur wakker wordt. Klinkt fantastisch, maar wat gebeurt er als je overdag lang slaapt? Onze slaapexpert Alies Coster legt het uit.

Vele oude beroemdheden zoals Leonardo Da Vinci of Einstein maakten al gebruik van de powernap. Tegenwoordig zetten ook grote bedrijven als Google of NASA de powernap actief in op de werkvloer. Niet zonder reden, want een goede powernap stimuleert je creativiteit, alertheid, geheugen en concentratie. Powernaps zijn ware energieboosters en als je wakker wordt na een goede powernap, voelt het als een tweede start van de dag.

Te veel slaap

De vraag is of het verkeerd is als je te véél slaapt overdag. Eerst is het goed om te weten wat te veel is. In principe moet een dutje van maximaal 20 minuten voldoen voor een energieboost. Alleen als er sprake is van onoverkomelijk chronisch slaaptekort in de nacht, door bijvoorbeeld een huilende baby, dan kan het helpen om overdag langer te slapen. Denk dan aan zo’n 1,5 uur extra.

De reden dat het niet verstandig is om langer te slapen dan 20 minuten, is omdat je dan in de diepere slaapfases terecht komt. Als de wekker na 40 minuten gaat en je zit middenin de diepe slaapfase, geeft dit een vervelend gevoel bij het wakker worden. Word je uit jezelf wakker? Dan geeft dit wellicht een beter gevoel, maar het andere nadeel is dat je dan als het ware de slaapdruk ‘verspilt’ die nodig is om ’s avonds weer in slaap te vallen.

Nadelen van een dutje

Het risico van te lang slapen overdag is dus dat je ’s avonds niet meer moe genoeg bent om in slaap te vallen. Wanneer dat erin resulteert dat je later gaat naar bed gaat, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je gaat later slapen en staat weer later op. Of je gaat later slapen, maar de wekker staat nog steeds op hetzelfde tijdstip af, waardoor je elke keer moe wakker wordt.

Een ander nadeel van overdag slapen, is dat het risico bestaat dat de slaapkwaliteit ’s nachts onbewust lager wordt. Ook hierdoor word je moe wakker, en zo blijf je in de cirkel van vermoeidheid overdag en licht slapen ’s nachts. Als je je hierin herkent, zul je zien dat je ’s nachts dieper slaapt als je overdag je dutje achterwege laat. Een powernap is dus niet altijd het antwoord als je moe bent.

De beste powernap

Een dutje kan wél werken als je (incidenteel) kort geslapen hebt. Zorg er dan (behalve bij extreem slaaptekort) voor dat dit dutje niet langer dan 20 minuten duurt, en dat je maximaal om 3 uur ’s middags wakker wordt. Een uiltje knappen na het avondeten, is dus geen goede vorm van een powernap.

Over slaapexpert Alies Coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

alies coster header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie
Alies CosterGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden