asian woman sleeping on bed in the morning Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Expert legt uit: dit effect heeft de zomertijd op de overgang én deze tips helpen een handje

De een staat erom te springen en de ander wil het liefst emigreren. Vandaag is het weer zover: de zomertijd gaat weer in. Dit betekent dat de zon een uurtje later opkomt en een uur later ondergaat. Behoorlijk veel mensen kunnen hier last van hebben. Maar wat voor effect heeft dit op je overgangsklachten en wat kun je ertegen doen?

Catherine van Heest, oprichter van Care For Women, een organisatie die vrouwen helpt bij de overgang, menstruatieklachten, zwangerschap en anticonceptie, legt het uit.

Verstoren bioritme

“Het verzetten van de klok kan je bioritme verstoren en een van de belangrijkste klachten die vrouwen in de overgang hebben is slecht slapen. Dus als je dan ook nog eens gaat sleutelen aan je bioritme, door de klok te verzetten, heeft dat direct een nadelige invloed. Je ziet dat het slaappatroon onder druk komt te staan. Ook leidt slecht slapen tot een verhoogd stressniveau en dan zie je ook dat overgangsklachten als opvliegers, slecht slapen en stemmingswisselingen toenemen. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht”, legt de initiatiefnemer van Care For Women uit.

Oestrogeenspiegel

“Je cyclus loopt gewoon in hetzelfde tempo door of je de klok nou naar voren zet of naar achteren, want er zit geen dag- of nachtritme in je oestrogeenspiegel. Je hebt niet ‘s ochtends om 10:00 uur een hogere oestrogeenspiegel dan ‘s avonds om 20:00 uur. Je kan dus niet zeggen dat het verzetten van de klok direct invloed heeft op de hoogte van je oestrogeenspiegel, want dat is niet waar. Het schommelen van je hormonen heeft wel effect op een aantal processen. Zo zie je dat vrouwen last krijgen van stemmingswisselingen, maar het heeft ook een nadelige invloed op het slaapcentrum”, gaat Van Heest verder.

Lees ook: De wintertijd komt eraan: dit is de invloed ervan op je gezondheid

Vast slaapritme

Het duurt gelukkig maar een aantal dagen, maar na de invoering van de zomertijd, kan je slaappatroon even flink in de war zijn. “Een van de gevolgen van de overgang is een slecht slaapritme bij vrouwen. We adviseren bij Care For Women: ‘Zorg dat je een vast slaapritme krijgt.’ Als de klok dan verzet wordt, moet je ook je slaapritme weer aanpassen en daardoor kan er een verergering optreden”, gaat ze verder. “Als je doordat je slechter slaapt ook nog eens gestrest raakt, dan zie je dat het stressniveau omhoog gaat en nemen de overgangsklachten ook direct toe.”

Het heeft dus niet alleen invloed op je slaap, maar ook op allerlei andere systemen in je lichaam. Daarom is het zo belangrijk om snel aan de zomertijd te wennen. Wij geven je een aantal tips.

1. Licht eten en geen alcohol

Probeer eens na 20:00 uur niets meer te eten en kijk wat het doet. Je zult ook zien dat je veel beter slaapt op lichte en eiwitrijke maaltijden die makkelijk verteerbaar zijn. En wat ook helpt is het vermijden van alcohol, koffie of andere cafeïnehoudende dranken.

2. Blauwe licht vermijden

Vlak voor het slapengaan nog even op je telefoon kijken of je mail checken op je laptop. We doen het allemaal weleens, maar het is niet bevordelijk voor je slaap. Blauw licht zorgt ervoor dat je hersenen denken dat het nog dag is waardoor het slaaphormoon melatonine nog niet wordt aangemaakt. Wil je toch nog even een filmpje kijken voor het slapengaan, maak dan gebruik van een blauwlicht filterende bril.

Lees ook: Waarom de wintertijd volgens experts gezonder voor ons is dan de zomertijd

3. Niet snoozen

Het is lastig voor sommigen, maar probeer meteen uit bed te gaan als je wekker gaat. Snoozen in de ochtend zorgt dat je energielevel vrij laag blijft over de gehele dag. Je kunt beter meteen opstaan en de gordijnen opendoen. Het daglicht zorgt voor energie, waardoor je de dag fris en fruitig kan beginnen.

4. Stap voor stap wennen

Je kunt elke dag 15 minuten eerder naar bed gaan, om zo rustig te wennen aan de zomertijd. Hierdoor zul je minder last hebben van het uurverschil en merk je nauwelijks iets van de overgang van wintertijd naar zomertijd (als het goed is).

Lees ook: Déze gevolgen heeft de zomertijd voor je gezondheid

5. Bewegen

Bewegen helpt eigenlijk altijd! Je kunt de dag starten met een rustige ochtendwandeling, zodat je meteen goed wakker bent. En je laad jezelf meteen op. Ook kun je dit direct na de lunch doen om een middagdip te voorkomen.

Voor ochtendmensen zal deze overgang van wintertijd naar zomertijd makkelijker zijn dan voor avondmensen, maar door de bovenstaande vijf tips op te volgen kun je er in ieder geval voor zorgen dat de overstap wat minder groot is.

Bron I RTL Nieuws

Beeld I Getty Images

Inge DalGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden