Groene groente uitgestald op een tafel. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Expert legt uit: deze vier groenten zou je elke week moeten eten

Als het gaat om goede voeding, kan het bijna niet misgaan met groenten. Het toevoegen van groenten aan je dieet is een van de weinige dingen waar bijna alle voedingsdeskundigen het over eens zijn. Desiré van der Kruk, diëtist van Jouw foodplan, vertelt welke groenten je minstens wekelijks zou moeten eten.

Alle groenten bevatten gezonde vitamines, mineralen en voedingsvezels, maar sommige vallen op door hun uitzonderlijke gezondheidsvoordelen.

Groene bladgroente

Groene bladgroenten zoals boerenkool, spinazie en andijvie zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen voor de hersenen. Denk aan vitamine K, luteïne, foliumzuur en bètacaroteen. Onderzoekers ontdekten dat volwassenen die dagelijks groene bladgroenten consumeren minder snel cognitief achteruitgaan op latere leeftijd.

Groene bladgroenten zijn verder een goede bron van vitamine A, vitamine C en calcium, evenals verschillende fytochemicaliën (chemicaliën gemaakt door planten die een positief effect hebben op je gezondheid). Het goede voedingsprofiel is gunstig voor het verlagen van het risico op hart-en-vaatziekten en kanker.

Wortelen

Wortelen staanin de top vijf van meest populairste groente in Nederland. Dit is niet zonder reden. Naast smakelijk zijn penen ook zeer voedzaam. Wortelen zijn een uitstekende bron van bètacaroteen, vezels, vitamine K, kalium en antioxidanten. Ze dragen bij aan een goede ooggezondheid en verlagen de kans op meerdere kankersoorten. In verschillende onderzoeken komen wortelen naar voren als een van de beste groentesoorten die je kunt eten om gezond oud te worden.

Broccoli

Je zou broccoli gerust een superfood mogen noemen. Deze kruisbloemige groente bevat weinig calorieën en een schat aan voedingsstoffen en antioxidanten. Broccoli is een uitstekende bron van vitamine C, een voedingsstof waarvan bekend is dat deze je immuunsysteem ondersteunt. Andere vitamines en mineralen in broccoli zijn vitamine K, vitamine A, foliumzuur, kalium en fosfor.

Talrijke studies hebben een hogere inname van kruisbloemige groenten zoals broccoli gekoppeld aan een betere gezondheid van het hart. Het eten van broccoli kan ook je bloedsuikerspiegel en cholesterol verlagen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het gehalte aan antioxidanten en vezels.

Tomaat

Hoewel tomaat botanisch gezien een vrucht is, eten we deze als een groente. Tomaten zijn rijk aan lycopeen. Het geeft tomaten hun felrode kleur en helpt ze te beschermen tegen de ultraviolette stralen van de zon. Op een vergelijkbare manier kan lycopeen je cellen helpen beschermen tegen schade en het is goed voor je ogen. Dat is niet de enige voedingsstof in tomaten die je ooggezondheid ondersteunt; tomaten bevatten ook luteïne en bèta-caroteen. Deze voedingsstoffen beschermen tegen oogaandoeningen zoals staar.

Tomaten bevatten veel vitamine C, vitamine K en kalium. Het eten van kaliumrijke voedingsmiddelen verlagen de kans op hart-en vaatziekten. Redenen genoeg om ze regelmatig te eten.

Meer groente eten

Geniet dagelijks van een scala aan groenten om zoveel mogelijk gezondheidsvoordelen te behalen. Het advies is om minimaal 250 gram groente per dag te eten. De meeste Nederlanders eten te weinig groente, gemiddeld 149 gram per dag. Heb je ook moeite om genoeg groente binnen te krijgen? Probeer dan niet alleen groente bij het diner te eten, maar ook bij de lunch of als snack tussendoor.

Over diëtist Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie
Desiré van der KrukGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden