Cute woman practicing mindful eating exercise in nature and leaves. Concept illustration for meditation, relax, recreation, healthy lifestyle, mindfulness practice. Flat trendy vector illustration Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Expert legt uit: Daarom is eten met volledige aandacht belangrijk

Je bent misschien bekend met de term ‘mindfulness’, maar wist je dat dit ook kan worden toegepast op onze eetgewoonten? Tijdens het eten zijn we vaak met andere dingen bezig. We eten een boterham boven het werkbureau en knabbelen op snacks tijdens het kijken van onze favoriete netflixseries. Gedachteloos eten is vrij eenvoudig. Dit kan leiden tot ongezonde gewoonten. We concentreren ons niet op wat en hoeveel we eten. Diëtiste Desiré van der Kruk van Jouw foodplan legt uit wat mindful eten inhoudt en hoe je het toepast.

Volledig aanwezig zijn in het moment waarop je eet, zonder afleiding, kan je eetervaring verbeteren en positieve, gezonde eetgewoonten bevorderen.

Wat is mindful eten?

Mindful eten is je bewust zijn van het eten en drinken dat je in je lichaam stopt. Het moedigt je aan om meer aandacht te besteden aan de smaken, geuren en texturen van je eten, evenals aan de honger- en verzadigingssignalen van je lichaam. Het kan zich uitstrekken tot het kopen, bereiden en serveren van je eten, maar ook tot het consumeren ervan. Onderzoek heeft aangetoond dat bewust eten de spijsvertering verbetert, onze eetlust reguleert en ons helpt om meer van ons eten te genieten.

Hoe kan ik bewuster eten?

Hoewel mindful eten niet voor iedereen is weggelegd, merken veel mensen dat je door op deze manier te eten - al is het maar voor een paar maaltijden per week - je meer kunt afstemmen op je lichaam. Hier zijn enkele handige tips om bewuster te eten:

  • Vermijd afleiding. Probeer niet te eten terwijl je op je laptop, telefoon, lezen of tv kijkt.
  • Denk na over je gedachten en gevoelens. Herken wanneer je eet om andere redenen dan fysieke honger. Soms kunnen emoties zin in eten veroorzaken.
  • Geniet van elke hap. Neem de tijd om de geur, smaak, smaak en textuur van je maaltijden te waarderen.
  • Geef prioriteit aan maaltijden. Ga altijd zitten voor de maaltijd. Probeer niet staand of voor de koelkast te eten.
  • Creëer een rustige, mooie ruimte om te eten. Een rommelige tafel leidt af van de maaltijd.
  • Serveer je eten op een bord/kom. Probeer te voorkomen dat je voedsel uit de verpakking eet.
  • Geef dankbaarheid en denk na over waar het voedsel vandaan komt, de planten of dieren die erbij betrokken waren, en alle mensen die nodig waren om het voedsel te vervoeren en op je bord te brengen.
  • Leg je bestek neer tussen de happen door. Neem de tijd om na te denken over hoe je je voelt - hongerig, verzadigd - voordat je je bestek weer oppakt. Weet wanneer je vol zit en stop met eten. Het bord hoeft niet leeg.

Mindful eten in het dagelijkse leven

Voor de meesten van ons is het onrealistisch om bij elke maaltijd uitgebreid stil te staan. De druk van werk, school of het gezin maakt dat we soms een boterham moeten wegstouwen in een snel moment. Maar ook als je geen mindfulness goeroe bent, kun je nog steeds voorkomen dat je gedachteloos eet en de signalen van je lichaam negeert. Je kunt mindful eten zien als sporten: alle beetjes tellen. Hoe vaker je het oefent, hoe meer voldoening je zult ervaren van je eten en hoe meer controle je zult hebben over je voedingsgewoonten.

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

RedactieGetty Images/iStockphoto
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden